Baobab

Baobab

A baobab gyümölcs és por 6 legfontosabb előnye

Az alábbiakban az interneten közzétett tudományos kísérletekkel és vizsgálati eredményekkel alátámasztott megállapítások találhatók, azonban ezek nem a termékeink vizsgálatából levont következtetések.

A baobab – vagy majomkenyérfa, tudományos nevén Adansonia – Afrika, Arábia, Ausztrália és Madagaszkár bizonyos régióiban őshonos fa. A baobab-fák akár 30 méter magasra is megnőnek, ehető, nagy gyümölcseit a finom, citrusszerű íze miatt nagyra értékelik. A baobabgyümölcs pépe, levelei és magjai – amelyek por formájában is kaphatók – számos egészségügyi előnnyel bírnak és különféle receptek és konyhák alapanyagai.

1. Sok fontos vitaminban és ásványi anyagban gazdag

Baobab fa Baobab

A baobab számos fontos vitamin és ásványi anyag forrása.

A kutatások azt mutatják, hogy a baobab tápanyagtartalma változhat a termesztés földrajzi helyétől és a növény különböző részeitől – például levelektől, péptől és magoktól – függően, például:

  • a pép gazdag C-vitaminban, antioxidánsokban és számos kulcsfontosságú ásványi anyagban, például kálium, magnézium, vas és cink
  • levelei gazdagok kalciumban és kiváló minőségű, könnyen emészthető fehérjében
  • a gyümölcs magja és húsa tele van rostokkal, zsírokkal és mikrotápanyagokkal, például tiamin, kalcium és vas

A világ legtöbb részén, ahol a friss baobab nem érhető el, általában száraz por formájában található meg. A porított baobab sok fontos tápanyagot tartalmaz, de különösen magas a C-vitamin, B6-vitamin, niacin, vas és kálium tartalma.

Két evőkanál (20 gramm) porított baobab hozzávetőlegesen az alábbiakat tartalmazza:

  • Kalória: 50
  • Fehérje: 1 gramm
  • Szénhidrát: 16 gramm
  • Zsír: 0 gramm
  • Rost: 9 gramm
  • C-vitamin: napi bevitel referenciaértéke (RDI) 58%-a
  • B6-vitamin: az RDI 24%-a
  • Niacin: az RDI 20%-a
  • Vas: az RDI 9%-a
  • Kálium: az RDI 9%-a
  • Magnézium: az RDI 8%-a
  • Kalcium: az RDI 7%-a

Ezért mind a porított baobab, mind a növény friss részei rendkívül táplálóak.

A baobab rendkívül tápláló, a növény különböző részei változó mennyiségű fehérjét, C-vitamint, antioxidánsokat, káliumot, magnéziumot, vasat, cinket, kalciumot és B-vitaminokat kínálnak

2. A teltségérzet növelésével segíthet a fogyásban

Egyes kutatások azt találták, hogy a baobab hozzáadása az étrendhez előnyös lehet, ha néhány extra kilót szeretne leadni. Segíthet a étvágy- és a teltségérzet csökkentésében, ezzel hozzájárul a kevesebb ételfogyasztáshoz és így a fogyáshoz.

Egy 20 emberrel készült kisebb tanulmány kimutatta, hogy egy 15 gramm baobab kivonattal dúsított turmix fogyasztása jelentősen csökkentette az éhségérzetet a placebo italhoz képest.

A baobab magas rosttartalmú, a legtöbb porított készítmény evőkanalanként (10 gramm) 4,5 gramm rostot tartalmaz. A rost nagyon lassan halad át az emésztőrendszeren, így segíthet lassítani a gyomor kiürülését, ami által meghosszabbítja a teltségérzetet. A rostbevitel egyszerű, napi 14 grammal történő növelése azt eredményezte, hogy négy hónap alatt akár 10%-kal csökkenhet a kalóriabevitel és átlagosan 1,9 kg-mal csökkenhet a testsúly.

A baobab magas rosttartalmú, ezáltal csökkenti az éhségérzetet, ami elősegítheti a fogyást

3. Segíthet a vércukorszint egyensúlyban tartásában

Baobab gyümölcs Baobab gyümölcs

A baobab hozzáadása az étrendhez előnyös lehet a vércukorszint szabályozásában.

Egy tanulmány megállapította, hogy a baobab-kivonat fehér kenyérbe sütése csökkentette a gyorsan emészthető keményítő mennyiségét és lelassította a szervezet vércukorszintjének emelkedését.

Hasonlóképpen, egy másik, 13 emberen végzett kis tanulmány kimutatta, hogy a baobab hozzáadása a fehér kenyérhez csökkentette az inzulin mennyiségét, amely szükséges ahhoz, hogy a cukrot a vérből a szövetekbe szállítsa a vércukorszint szabályozásához.

Magas rosttartalma miatt a baobab segíthet lassítani a cukor felszívódását a véráramba, ami megakadályozhatja a vércukorszint emelkedését és instabilizálódását, így hosszú távon stabilizálhatja a vércukorszintet.

A baobab segíthet lassítani a vércukorszint emelkedését és csökkenteni az inzulin mennyiségét, amely szükséges ahhoz, hogy a vércukorszint kontroll alatt maradjon

4. Az antioxidáns és polifenol tartalom csökkentheti a gyulladást

A baobab tele van antioxidánsokkal és polifenolokkal, amelyek olyan vegyületek, amik megvédik a sejteket az oxidatív károsodásoktól és csökkentik a gyulladást a szervezetben.

Egyes tanulmányok szerint a krónikus gyulladás hozzájárulhat sok betegség kialakulásához, ideértve a szívbetegségeket, a rákot, az autoimmun rendellenességeket és a cukorbetegséget. Noha a jelenlegi kutatások többnyire állatokra korlátozódnak, néhány tanulmány szerint a baobab segíthet csökkenteni a gyulladás szintjét a szervezetben.

Egy patkányokon végzett vizsgálat megállapította, hogy a baobab gyümölcspép csökkentette a gyulladás több jelzőjét és segített megvédeni a szívet a károsodástól. Egy egereken végzett vizsgálat pedig kimutatta, hogy a baobab-kivonat csökkentette a sejtek oxidatív károsodását és a gyulladás szintjét. Ezen ígéretes eredmények ellenére azonban további kutatásokra van szükség annak meghatározásához, hogy a baobab hogyan befolyásolhatja a gyulladást az emberek esetében.

Állatkísérletek azt mutatják, hogy a baobab segíthet csökkenteni a gyulladást és megelőzni a sejtek oxidatív károsodását, de további humán kutatásokra van szükség

5. A magas rosttartalom elősegítheti az emésztőrendszer egészségét

A baobab kiváló rostforrás, a porított változatok egy evőkanálban (10 gramm) a napi ajánlott érték akár 18%-át is tartalmazhatják. A rost emésztetlenül halad át a gyomor-bél traktuson és elengedhetetlen az emésztőrendszer egészségéhez. Például öt vizsgálat egyik áttekintése azt mutatta, hogy a több rost fogyasztása megnövelte a székrekedésben szenvedők székletürítési gyakoriságát.

A rost prebiotikumként is működik és táplálja a bélben lévő hasznos baktériumokat, optimalizálva a bél mikrobiomjának egészségét.

Más kutatások azt mutatják, hogy a rostbevitel növelése olyan állapotoktól is védhet, mint a bélfekély, a gyulladásos bélbetegség és az aranyér.

A baobab magas rosttartalmú, ami javíthatja az emésztést és megakadályozhatja a székrekedést, a bélfekélyeket, a gyulladásos bélbetegségeket és az aranyeret

6. Nagyszerű, tápláló adalék az étrendhez

A baobab egész Afrikában, Madagaszkáron és Ausztráliában honos, sok íz és tápanyag hozzáadására alkalmas a desszertekhez, pörköltekhez, levesekhez és turmixokhoz. A friss baobabhoz való hozzájutás azonban kihívást jelenthet azokban az országokban, ahol a gyümölcsöt nem termesztik. Szerencsére a porított változatok világszerte széles körben elérhetőek.

A napi baobab adag gyors és kényelmes beviteléhez próbálja meg belekeverni a port kedvenc italaiba, például vízbe, gyümölcslébe, teába vagy turmixba. Egy antioxidánsokban gazdag kezelésért hozzáadhatja a port pékárukhoz vagy megszórhat vele joghurtot, zabpelyhet. Kis kreativitással korlátlan módon élvezheti a baobabot és kihasználhatja az általa kínált egyedülálló egészségügyi előnyöket.

A baobab frissen vagy porított formában fogyasztható és különféle receptekhez adható

Lehetséges mellékhatások

Bár a legtöbb ember biztonságosan fogyaszthatja a baobabot, figyelembe kell venni néhány lehetséges mellékhatást.

Először is, a mag és a pép antinutrienseket tartalmaz, például fitátokat, tanninokat és oxálsavat, amelyek csökkenthetik a tápanyagok felszívódását és hozzáférhetőségét. A baobabban talált antinutriensek száma azonban túl alacsony ahhoz, hogy a legtöbb ember számára aggodalomra adjon okot, különösen, ha kiegyensúlyozott étrendet követ, amely más egészséges, teljes ételekben gazdag.

Bizonyos aggályok merültek fel a baobabolajban lévő ciklopropenoid zsírsavak jelenlétével kapcsolatban is, amelyek zavarhatják a zsírsavszintézist és egészségügyi problémákhoz is hozzájárulhatnak. A tanulmányok mégis azt mutatják, hogy ezek a káros vegyületek jelentősen csökkentek a feldolgozás során és valószínűleg nem okoznak problémát a legtöbb ember számára.

Végül a kutatás korlátozott a baobab terhes vagy szoptató nőkre gyakorolt hatásaival kapcsolatban, ezért a legjobb, ha mérsékelt szinten tartja a bevitelt, valamint konzultáljon orvosával, ha bármilyen kérdése vagy aggálya adódna.

A baobab hatását nem vizsgálták eléggé terhes vagy szoptató nők esetében, továbbá tartalmaz néhány antinutriens és ciklopropenoid zsírsavat, amelyek negatív hatással lehetnek a fogyasztóira, azonban a feldolgozás során ezek mennyisége csökkent

Zárszó

A baobab egy olyan gyümölcs, amely számos lenyűgöző egészségügyi előnnyel jár.

A sok fontos tápanyag mellett a baobab étrendhez történő hozzáadása elősegítheti a fogyást, hozzájárulhat a vércukorszint egyensúlyához, csökkentheti a gyulladást és optimalizálja az emésztőrendszer egészségét.

A legjobb az egészben, hogy a baobab – legalább porított formában – könnyen hozzáférhető és hihetetlenül sokoldalú, így könnyen hozzáadható az étrendhez.

Baobabolaj: a bőrkarbantartó

Az alábbiakban az interneten közzétett tudományos kísérletekkel és vizsgálati eredményekkel alátámasztott megállapítások találhatók, azonban ezek nem a termékeink vizsgálatából levont következtetések.

Még ha sohasem hallott a baobabolajról, felismerheti a fát, amelyről származik. A baobab-fának (hazánkban közismert nevén: majomkenyérfa) magas, vastag törzse van és úgy néz ki, mintha gyökereivel felfelé nőne. Ez a gyümölcsfa Afrika déli országaiban honos, például Malawiban, Kenyában és Madagaszkáron. A baobab-fa tudományos neve Adansonia Digitata. Afrikában az emberek „életfának” és „gyógyszertárfának” nevezik sokféle felhasználása miatt, beleértve a baobabolajat is.

A baobabolaj komedogén?

Nem. A baobabolaj 2-es komedogén besorolású. Ez azt jelenti, hogy nem tömíti el a pórusokat, de ha érzékeny vagy zsíros a bőröd, akkor a baobabéhoz hasonló olajok használata mégis eltömítheti a pórusokat és más bőrirritációt okozhat.

A baobabolaj előnyei

Baobabolaj Baobabolaj

A baobabolajat hidegen sajtolják ki a magokból, különféle felhasználási célokra, a főzéstől a hajápoláson át a bőrápolásig.

A baobabolaj gazdag omega-3 zsírsavakban és más zsírokban, mint a palmitinsav, olajsav, linolénsav, linolsav.

Klinikai kutatások azt mutatják, hogy a baobabolajban található omega-3 zsírsavak számos egészségügyi előnnyel járnak a bőr számára, amelyek az alábbiak:

  • hidratálás
  • segít megelőzni a bőr vízvesztését
  • puhítja a bőrt
  • javítja a bőr textúráját
  • javítja a bőr rugalmasságát
  • segít javítani a bőr felső rétegének védelmi képességeit
  • segít a bőr gyorsabb gyógyulásában
  • csökkenti a gyulladást

Valójában a linolsavak és a linolénsavak a bőrápolásban, a kozmetikában és a hajápolásban a világon leggyakrabban használt zsírsavak.

A baobabolaj segíthet az ekcéma kezelésében is. Az ebben az olajban található omega-3 zsírsavak segíthetnek a bőr felső rétegének gyógyításában és a nedvességmegtartásban, amennyiben helyi bőrkezelésként alkalmazzák. Ez segíthet az ekcéma kiütés gyógyításában vagy nyugtatásában.

Akne, pattanás esetén

Egy klinikai vizsgálat megállapította, hogy a baobabolaj egyes embereknél segíthet enyhíteni a pattanások okozta problémákat. Ennek oka, hogy sok benne a linolsav – egyfajta omega-3 zsírsav –, amely gyulladáscsökkentő tulajdonságú. Emiatt a baobabolaj pattanások esetén segíthet csökkenteni a bőrpír, irritációt és duzzanatot.

Fejbőrre és hajra

Egy orvosi kutatás beszámol arról, hogy a baobabolaj használata a fejbőr kezelésében megelőzheti vagy kezelheti a korpásodást és a hámlást.

A baobabolajban található magas omega-3 zsírsavtartalom szintén jót tesz a hajnak. Hajpakolásként vagy kondícionálóként használva a baobabolaj segíthet a száraz haj hidratálásában és a gyenge, törékeny haj megerősítésében.

A baobabolaj nem tartalmaz sok fehérjét, ezért nem ápolja a sérült hajat úgy, mint más, fehérjében gazdag termék.

A baobabolaj mellékhatásai, használata

Nem ismert, hogy a baobab gyümölcséből és magjából származó tápanyagokból mennyi marad az olajban hidegsajtolást vagy a tárolást követően. A baobabolaj természetes bőr- és hajápolási termékként történő felhasználásának azonban még így is számos előnye van.

Ha nagyon zsíros, pattanásokra hajlamos vagy érzékeny a bőre, használja a baobabolajat takarékosan. Elzárhatja egyesek pórusait, ami pattanásokat okozhat vagy súlyosbíthatja azokat. Egyes embereknél bőrirritációhoz vagy kiütéshez is vezethet.

Ha a baobabolajat először használja a bőrén, a haján vagy a fejbőrén, végezzen tesztet. Helyezzen kis mennyiségű olajat a könyökhajlatába és várjon 24 órát. Ha nem tapasztal bőrpírt vagy viszketést, akkor biztonságosan használhatja a baobabolajat.

Zárszó

A boababolajnak, a baobabfa többi részéhez hasonlóan, számos, az egészségre pozitív hatású tulajdonsága van. A baobabolaj magas omega-3 zsírsavtartalma előnyös lehet a bőr és a haj számára.

A baobabolajat számos bőrre- és hajra való kozmetikai termékben használják. Használhatja a tiszta baobabolajat bőr hidratálóként és hajkezelésre is. Első használat előtt feltétlenül végezzen tesztet, hogy megbizonyosodjon arról, hogy tolerálja-e a bőre.




Baobabot akarok!

Nézet:
Sorrend:
Nézet:
Sorrend: