Szezám

Szezámmag

A szezámmag 15 egészségügyi és táplálkozási előnye

Az alábbiakban az interneten közzétett tudományos kísérletekkel és vizsgálati eredményekkel alátámasztott megállapítások találhatók, azonban ezek nem a termékeink vizsgálatából levont következtetések.

A szezámmag a sesamum indicum növény apró, olajban gazdag, hüvelyben termő magja.

Hántolatlan és hántolt formában is hozzá lehet jutni. A héja aranybarna árnyalatot kölcsönöz a magoknak. A hántolt magoknak csaknem fehér a színe, de pörköléskor megbarnul.

A szezámmagnak számos potenciális egészségügyi előnye van, évezredek óta használják a népi gyógyászatban. Védhet a szívbetegségektől, a cukorbetegségtől és az ízületi gyulladástól. Előfordulhat azonban, hogy jelentős mennyiséget kell elfogyasztani ahhoz, hogy az egészségügyi előnyei érezhetőek legyenek.

Lássuk a szezámmag 15 egészségügyi előnyét.

1. Jó rostforrás

Szezámmag Szezámmag

Három evőkanál (30 gramm) hántolatlan szezámmag 3,5 gramm rostot tartalmaz, ami a napi beviteli referenciaérték (RDI) 12%-a. A szezámmag rendszeres fogyasztása hozzájárulhat a rostbevitel megfelelő szintjéhez.

A rost közismerten támogatja az emésztőrendszer egészségét, emellett egyre több bizonyíték arra utal, hogy a rost szerepet játszhat a szívbetegségek, bizonyos rákos megbetegedések, az elhízás és a 2-es típusú cukorbetegség kockázatának csökkentésében.

Rostból 3 evőkanál (30 gramm) szezámmag az ajánlott napi beviteli mennyiség 12%-át biztosítja, a rostok létfontosságúak az emésztőrendszer egészsége szempontjából

2. Csökkentheti a koleszterin- és trigliceridszintet

Egyes tanulmányok azt sugallják, hogy a szezámmag rendszeres fogyasztása csökkentheti a magas koleszterin- és trigliceridszintet, amelyek a szívbetegségek kockázati tényezői.

A szezámmag 15% telített zsírból, 41% többszörösen telítetlen zsírból és 39% egyszeresen telítetlen zsírt tartalmaz. A kutatások azt mutatják, hogy – a telített zsírokhoz viszonyítva – a többszörösen- és az egyszeresen telítetlen zsírok fogyasztása csökkentheti a koleszterinszintet és a szívbetegségek kockázatát.

Továbbá a szezámmag kétféle növényi vegyületet tartalmaz – lignánokat és fitoszterolokat –, amelyek szintén koleszterinszint-csökkentő hatásúak lehetnek.

Amikor 38 magas vérzsírszintű ember 2 hónapon át napi 5 evőkanál (40 gramm) hántolatlan szezámmagot fogyasztott, a „rossz” LDL-koleszterinszint 10%-kal, a trigliceridek szintje pedig 8%-kal csökkent a placebo csoporthoz képest.

A szezámmag csökkentheti a szívbetegségek kockázatát, beleértve az emelkedett triglicerid- és a „rossz” LDL-koleszterinszintet

3. Tápláló növényi fehérjeforrás

3 evőkanál (30 gramm) szezámmag adagonként 5 gramm fehérjét tartalmaz.

A fehérjetartalom maximalizálása érdekében válassza a hántolt, pörkölt szezámmagot. A hámozás és a pörkölés folyamata csökkenti az oxalátok és fitátok mennyiségét - ezek a vegyületek gátolják az emésztést és a fehérje felszívódását.

A fehérje elengedhetetlen az egészségéhez, mivel sok dolog működésében segít az izmoktól a hormonokig.

Azonban a szezámmagban kevés a lizin, amely egy esszenciális aminosav és elsősorban az állati eredetű termékekben található. A vegánok és a vegetáriánusok azonban kompenzálhatják a magas lizintartalmú növényi fehérjék - különösen a hüvelyesek, például a vese bab és a csicseriborsó - fogyasztásával.

Viszont a szezámmagban sok a metionin és a cisztein, két aminosav, amelyet más hüvelyesek nem biztosítanak megfelelő mennyiségben.

A szezámmag – különösen a hántolt – jó fehérjeforrás, amely a test fontos építőköve

4. Segíthet a vérnyomás csökkentésében

A magas vérnyomás a szívbetegségek és a stroke egyik fő kockázati tényezője. A szezámmagnak magas a magnéziumtartalma, ami segíthet csökkenteni a vérnyomást.

Ezenkívül a lignánok, az E-vitamin és a szezámmagban található egyéb antioxidánsok segíthetnek megakadályozni az artériákban a lerakódásokat és ezáltal fenntartani az egészséges vérnyomást.

Egy tanulmány szerint a magas vérnyomásban szenvedők naponta 2,5 gramm porított, fekete szezámmagot – egy kevésbé elterjedt fajtát – fogyasztottak kapszula formájában. Egy hónap elteltével a szisztolés vérnyomás 6%-os csökkenését tapasztalták – ez a vérnyomás-mérés legfontosabb adata – a placebo csoporthoz képest.

A szezámmagban sok a magnézium, ami segíthet a vérnyomás csökkentésében, ezenkívül antioxidánsaik segíthetnek megakadályozni az erekben a plakk felhalmozódását

5. Támogathatja az egészséges csontokat

A szezámmag – hántolatlanul és hántoltan is – számos tápanyagban gazdag, amelyek javítják a csontok egészségét, bár a kalcium főleg a héjban található.

A szezámmagban kalcium, magnézium, mangán és cink is található.

A szezámmag oxalátokat és fitátokat tartalmaz, antinutrienseket, amelyek csökkentik az ásványi anyagok felszívódását. E vegyületek hatásának csökkentése érdekében próbálja meg áztatni, pörkölni vagy csíráztatni a magokat. Egy tanulmány megállapította, hogy a csíráztatás a hántolatlan és hántolt szezámmagban körülbelül 50%-kal csökkentette a fitát- és oxalátkoncentrációt.

A hántolatlan szezámmag különösen gazdag a csontok egészsége szempontjából létfontosságú tápanyagokban, beleértve a kalciumot is, a szezámmag áztatása, pörkölése vagy csírázása javíthatja ezen ásványi anyagok felszívódását

6. Csökkentheti a gyulladást

A szezámmag küzdhet a gyulladás ellen. A hosszú távú, alacsony szintű gyulladás számos krónikus betegségben szerepet játszhat, beleértve az elhízást és a rákot, valamint a szív- és vesebetegségeket.

Amikor vesebetegségben szenvedők 3 hónapon keresztül napi 18 gramm lenmag és 6 gramm szezám- és tökmag keverékét fogyasztották, gyulladásos markereik 51‒79%-kal csökkentek. Mivel azonban ez a vizsgálat magok keverékét tesztelte, önmagában a szezámmag gyulladáscsökkentő hatása bizonytalan. Mégis, a szezámmagolajjal folytatott állatkísérletek gyulladáscsökkentő hatásokra utalnak. Ennek oka lehet a szezamin, a szezámmagban és olajában található vegyület.

Az előzetes kutatások szerint a szezámmag és olaja gyulladáscsökkentő tulajdonságokkal bírhat

7. Jó B-vitamin-forrás

A szezámmag kiváló forrása bizonyos B-vitaminoknak, amelyek a héjban és a magban egyaránt megtalálhatók. A héj eltávolítása csökkentheti a B-vitamin tartalmat.

A szezámmagban tiamin (B1), niacin (B3) és B6-vitamin található. A B-vitaminok nélkülözhetetlenek számos testi folyamathoz, ideértve a sejtek megfelelő működését és anyagcseréjét is.

A szezámmag jó tiamin-, niacin- és B6-vitamin-forrás, amelyek szükségesek a megfelelő sejtműködéshez és anyagcseréhez

8. Segítheti a vérsejtképződést

A vörösvértestek előállításához a testnek többféle tápanyagra van szüksége, köztük a szezámmagban találhatóakra is.

A szezámmagban található vas, a hemoglobin alapvető eleme, amely oxigént szállít a vörösvérsejtekbe; réz és B6-vitamin, amelyek segítenek a hemoglobin előállításában.

Az áztatott, pörkölt vagy csírázott szezámmag növelheti ezen ásványi anyagok felszívódását.

A szezámmag vasat, rezet és B6-vitamint biztosít, amelyek a vérsejtek kialakulásához és működéséhez szükségesek

9. Segítheti a vércukorszint-kontrollt

A szezámmag alacsony szénhidráttartalmú, míg magas a fehérje- és az egészséges zsírtartalma, amelyek mind támogathatják a vércukorszint szabályozását.

Ezenkívül ezek a magok tartalmaznak pinoresinolt, egy olyan vegyületet, amely segíthet a vércukorszint szabályozásában azáltal, hogy gátolja az emésztőrendszer maltáz enzimjének működését.

A maltáz lebontja a maltóz cukrot, amely édesítőszerként használatos egyes élelmiszeripari termékekben. Ha a pinoresinol gátolja a maltóz emésztését, ez alacsonyabb vércukorszintet eredményezhet. Azonban több humán vizsgálatra van szükség.

A szezámmag segíthet a vércukorszint szabályozásában, mivel kevés szénhidrátot, jóminőségű fehérjét és egészséges zsírt tartalmaz, ráadásul olyan növényi vegyületeket is, amelyek szintén segíthetnek ebben a tekintetben

10. Antioxidánsokban gazdag

Állat- és humánkutatások szerint a szezámmag fogyasztása növelheti a vér antioxidáns aktivitását.

A szezámmagban lévő lignánok antioxidánsként működnek, amelyek segítenek leküzdeni az oxidatív stresszt, azt a kémiai reakciót, ami károsíthatja a sejteket és növelheti számos krónikus betegség kockázatát.

Ezenkívül a szezámmag tartalmazza az E-vitamin egyik formáját, az úgynevezett gamma-tokoferolt, egy antioxidánst, amely különösen hatékonyan védhet a szívbetegségek ellen.

A szezámmagban található növényi vegyületek és az E-vitamin antioxidánsként funkcionál, amelyek leküzdik a szervezet oxidatív stresszét

11. Támogathatja az immunrendszert

A szezámmagban megtalálható számos, az immunrendszer szempontjából létfontosságú tápanyag, köztük a cink, a szelén, a réz, a vas, a B6- és az E-vitamin.

Például a testnek cinkre van szüksége bizonyos fehérvérsejtek kifejlesztéséhez és aktiválásához, amelyek felismerik és megtámadják a behatoló mikrobákat. Ne feledje, hogy még az enyhe vagy mérsékelt cinkhiány is károsíthatja az immunrendszer aktivitását.

A szezámmag a RDI 20%-át biztosítja cinkből a szervezet számára egy 3 evőkanálnyi (30 gramm) adagban.

A szezámmag számos olyan tápanyag kiváló forrása, amelyek fontosak az immunrendszer működéséhez, beleértve a cinket, a szelént, a rezet, a vasat, a B6- és az E-vitamint

12. Nyugtathatja az ízületi gyulladásos térdfájdalmat

Az osteoarthritis az ízületi fájdalom leggyakoribb fajtája és gyakran van hatása a térdekre. Számos tényező játszhat szerepet az ízületi gyulladásban, beleértve például az ízületeket párnázó porc oxidatív károsodását.

A sesamin a szezámmag vegyülete, gyulladáscsökkentő és antioxidáns hatású, amely megvédheti a porcot.

Egy két hónapos vizsgálatban a térdízületi gyulladásban szenvedők napi 5 evőkanál (40 gramm) szezámmag port fogyasztottak a gyógyszeres kezelés mellett. Ezek után 63%-os csökkenést tapasztaltak a térdfájdalomban, szemben a csak gyógyszeres terápiával kezelt csoport csupán 22%-os csökkenésével. Ezenkívül a szezámmag-csoport intenzívebb javulást mutatott egy egyszerű mobilitási tesztben és komolyabb csökkenést tapasztalt egyes gyulladásos markerekben a kontroll csoporthoz képest.

A sesamin, a szezámmagban található vegyület segíthet csökkenteni az ízületi fájdalmat és támogatni a mobilitást a térdízületi gyulladásában szenvedőknél

13. Támogathatja a pajzsmirigy egészségét

A szezámmag jó szelénforrás, amely az RDI 18%-át biztosítja a hántolatlan és hántolt magokban is.

A pajzsmirigy a test bármely szervénél több szelént tartalmaz. Ez az ásványi anyag létfontosságú szerepet játszik a pajzsmirigyhormonok előállításában.

Ezenkívül a szezámmag jó vas-, réz-, cink- és B6-vitamin-forrás, amelyek szintén támogatják a pajzsmirigyhormonok termelését és támogatják a pajzsmirigy egészségét.

A szezámmag jó tápanyagforrás – például szelén, vas, réz, cink és B6-vitamin –, amelyek támogatják a pajzsmirigy egészségét

14. Támogathatja hormonegyensúlyt a menopauza idején

A szezámmag fitoösztrogén nevű növényi vegyületeket tartalmaz, amelyek hasonlóak az ösztrogén hormonhoz.

Ezért a szezámmag hasznos lehet a nők számára, amikor a menopauza idején csökken az ösztrogénszint. Például a fitoösztrogének ellensúlyozhatják a hőhullámokat és az alacsony ösztrogénszint egyéb tüneteit.

Sőt, ezek a vegyületek csökkenthetik bizonyos betegségek – például az emlőrák – kialakulásának kockázatát a menopauza idején. Azonban további kutatásokra van még szükség.

A fitoösztrogének a szezámmagokban található vegyületek, amelyek a menopauza alatt álló nők javát szolgálhatják

15. Könnyen beilleszthető a diétába

A szezámmag ízének és tápanyag-hozzáférhetőségének javítása érdekében pörkölje őket 180 fokon néhány percig, időnként kevergetve, amíg világos, aranybarna nem lesz.

A szezámmag kiválóan illik sokféle ételhez: sült krumpli, párolt brokkoli, gabonafélék, granola, pékáruk, muffin, joghurt, turmixok, saláták, salátaöntetek, hummus, köretek. Ezenkívül használhat szezámmag vajat – más néven tahinit – a mogyoróvaj vagy a hummus helyett.

A szezám allergia azonban egyre elterjedtebb, ezért nem árt az óvatosság.

A szezámmag sokféle étellel kombinálható, beleértve a salátákat, a granolát, a pékárukat és a sült krumplit

Zárszó

A szezámmag az egészséges zsírok, fehérjék, B-vitaminok, ásványi anyagok, rostok, antioxidánsok és más hasznos növényi vegyületek kitűnő forrása.

A szezámmag rendszeres fogyasztása – nem csak néhány szem a pékáru tetején – elősegítheti a vércukorszint szabályozását, leküzdheti az ízületi gyulladás fájdalmait és csökkentheti a koleszterinszintet.

A tápanyagbevitel optimalizálása érdekében fogyassza, pörkölt vagy csírázott formában is.




Szezámot akarok!

Nincs ilyen termék.
Keresendő kifejezés
Keresés típusa
ÉS (mindegyik szó szerepel)
VAGY (bármely szó szerepel)
Keresés kategóriában
Összes kategória
Miben keressen
Név
Cikkszám
Rövid leírás a termékről
Termék részletes tulajdonságai
Egyéb választható tulajdonságok
Termék paraméterek
Minimális ár
Ft
Maximális ár
Ft