Krill olaj

Krill olaj

A krill olaj 6 tudományosan megalapozott egészségügyi előnye

Az alábbiakban az interneten közzétett tudományos kísérletekkel és vizsgálati eredményekkel alátámasztott megállapítások találhatók, azonban ezek nem a termékeink vizsgálatából levont következtetések.

A krill olaj olyan kiegészítő, amely a halolaj alternatívájaként gyorsan népszerűvé vált. Krillből készül – egyfajta apró rákféléből –, amelyet bálnák, pingvinek és más tengeri élőlények fogyasztanak.

A halolajhoz hasonlóan a krill olaj is a dokozahexaénsav (DHA) és az eikozapentaénsav (EPA) nevű omega-3 zsírok forrása, amelyek csak tengeri élőlényekben találhatóak meg. Fontos funkcióik vannak a szervezetben, és számos egészségügyi előnyhöz kapcsolódnak, ezért ajánlatos EPA-t és DHA-t tartalmazó kiegészítőket használni, ha nincs mód az ajánlott heti 230 gramm tenger gyümölcseit elfogyasztani.

A krill olajat néha a halolajnál is jobbnak mondják, bár ennek alátámasztására további kutatásokra van szükség. Ettől függetlenül fontos egészségügyi előnyei lehetnek. Lássuk tehát a krill olaj 6 tudományos alapú egészségügyi előnyét:

1. Az egészséges zsírok kiváló forrása

Északi krill (Meganyctiphanes norvegica) Északi krill (Meganyctiphanes norvegica), Øystein Paulsen, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

A krill olaj és a halolaj egyaránt tartalmazzák az EPA és DHA omega-3 zsírokat.

Egyes bizonyítékok azonban azt sugallják, hogy a krill olajban található zsírokat a test könnyebben használhatja fel, mint a halolajból származó zsírokat, mivel a halolajban található legtöbb omega-3 zsír trigliceridek formájában van jelen.

Másrészt a krill olajban található omega-3 zsírok nagyrésze foszfolipidnek nevezett molekulák formájában található meg, amelyek könnyebben felszívódhatnak a véráramba.

Néhány tanulmány megállapította, hogy az omega-3-szint emelésében a krill olaj hatékonyabb volt, mint a halolaj, és feltételezték, hogy ennek az omega-3 zsírok különböző formái lehetnek az okai.

Egy másik tanulmány gondosan összehasonlította a krill olajban és a halolajban lévő EPA és DHA mennyiségét, és megállapította, hogy az olajok ugyanolyan hatékonyan emelték az omega-3 szintjét a vérben.

További kutatásokra van szükség annak megállapításához, hogy a krill olaj valóban hatékonyabb, biológiailag elérhető omega-3 zsírforrás, mint a halolaj.

A krill olaj kiváló forrása az egészséges zsíroknak, a krill olajban található omega-3 zsírok könnyebben felszívódhatnak, mint a halolajban találhatók, de több tanulmányra van szükség, hogy ezt biztosan meg lehessen állapítani

2. Segíthet a gyulladás leküzdésében

Kimutatták, hogy az omega-3 zsírsavak, mint például a krill olajban találhatók, fontos gyulladáscsökkentő funkcióval rendelkeznek a szervezetben. Valójában a krill olaj még hatékonyabb lehet a gyulladás leküzdésében, mint más tengeri omega-3 források, mert úgy tűnik, hogy a test számára könnyebb azt felhasználni.

Sőt, a krill olaj tartalmaz egy asztaxantin nevű rózsaszín-narancs pigmentet, amelynek gyulladáscsökkentő és antioxidáns hatása van. Néhány tanulmány elkezdte feltárni a krill olaj gyulladásra gyakorolt specifikus hatásait.

Egy kémcsőben végzett vizsgálat úgy találta, hogy csökkentette a gyulladást okozó molekulák termelését, amikor káros baktériumokat juttattak az emberi bélsejtekbe.

25, enyhén emelkedett vérzsírszintű emberrel készült tanulmány megállapította, hogy napi 1000 mg krill olaj-kiegészítő szedése még hatékonyabban javította a gyulladás markereit, mint napi 2000 mg tiszta omega-3 étrend-kiegészítő.

Ezenkívül egy 90 krónikus gyulladásban szenvedő emberrel készült tanulmány során kiderült, hogy napi 300 mg krill olaj bevétele elegendő ahhoz, hogy egy hónap után akár 30%-kal is csökkentse a gyulladás markereit.

Bár csak néhány tanulmány kutatja a krill olajat és a gyulladást, ezek potenciálisan előnyös eredményeket mutattak.

A krill olaj gyulladáscsökkentő omega-3 zsírokat és egy asztaxantin nevű antioxidánst tartalmaz. Csak néhány tanulmány vizsgálta kifejezetten a krill olaj gyulladásra gyakorolt hatását, de mindegyik jótékonynak találta azt

3. Csökkentheti az ízületi gyulladást és az ízületi fájdalmat

Mivel úgy tűnik, hogy a krill olaj segít csökkenteni a gyulladást, javíthatja az ízületi gyulladás tüneteit és csökkentheti az ízületi fájdalmat is, amelyek gyakran a gyulladás következményei.

Valójában egy olyan tanulmány, amely szerint a krill olaj szignifikánsan csökkentette a gyulladás markereit, azt is megállapította, hogy a krill olaj csökkentette a merevséget, a funkcionális károsodást és a fájdalmat a reumatoid vagy osteoarthritisben szenvedő betegeknél.

Egy második, kicsi, de jól megtervezett, 50 enyhe térdfájdalommal küzdő felnőtt bevonásával készült tanulmány azt mutatta, hogy a krill olaj 30 napos szedése jelentősen csökkentette a résztvevők fájdalmát alvás és ébrenlét közben. Emellett növelte mozgástartományukat is.

Ezenkívül a kutatók a krill olaj hatásait vizsgálták ízületi gyulladásban szenvedő egereken. Amikor az egerek krill olajat ettek, javultak az ízületi gyulladás mutatóik, kevesebb duzzanat és kevesebb gyulladásos sejt volt az ízületeikben.

Míg további vizsgálatok szükségesek ezen eredmények alátámasztására, úgy tűnik, hogy a krill olaj jó potenciállal rendelkezik az ízületi gyulladás és az ízületi fájdalom kiegészítő kezelésére.

Számos állat- és emberkutatás azt találta, hogy a krill olaj-kiegészítők szedése javítja az ízületi fájdalmakat és az ízületi gyulladás tüneteit, bár ehhez további vizsgálatokra van szükség

4. Javíthatja a vér lipidszintjét és a szív egészségét

Az omega-3 zsírokat, különösen a DHA-t és az EPA-t a szívre nézve egészségesnek tekintik. Kutatások kimutatták, hogy a halolaj javíthatja a vér lipidszintjét és erre a krill olaj is hatásosnak tűnik. Vizsgálatok kimutatták, hogy különösen hatékony lehet a trigliceridek és más vérzsírok szintjének csökkentésében.

Egy tanulmány összehasonlította a krill olaj és a tiszta omega-3 hatását a koleszterin- és a triglicerid szintjére. Csak a krill olaj emelte a „jó” nagy sűrűségű lipoprotein (HDL) koleszterint. Hatásosabb volt a gyulladás markerének csökkentésében is, annak ellenére, hogy az adag sokkal alacsonyabb volt. Másrészt a tiszta omega-3 hatékonyabban csökkentette a triglicerideket.

Hét tanulmány nemrégiben készült áttekintése során arra a következtetésre jutottak, hogy a krill olaj hatékonyan csökkenti a „rossz” LDL-koleszterint és a triglicerideket, és növelheti a „jó” HDL-koleszterin szintjét.

Egy másik tanulmány összehasonlította a krill olajat az olívaolajjal és megállapította, hogy a krill olaj jelentősen javította az inzulinrezisztencia értékeket, valamint az érfalak funkcióját.

További hosszú távú vizsgálatokra van szükség annak megállapítására, hogy a krill olaj hogyan befolyásolja a szívbetegségek kockázatát. De az eddigi bizonyítékok alapján hatékonynak tűnik bizonyos ismert kockázati tényezők javításában.

Tanulmányok szerint a krill olaj, az omega-3 zsírok más forrásaihoz hasonlóan, hatékony lehet a vér lipidszintjének és a szívbetegségek egyéb kockázati tényezőinek javításában

5. Segíthet a PMS tüneteinek kezelésében

Általában az omega-3 zsírok fogyasztása csökkentheti a fájdalmat és a gyulladást. Számos tanulmány megállapította, hogy az omega-3 vagy a halolaj-kiegészítők szedése csökkentheti az időszaki fájdalmat és a premenstruációs szindróma (PMS) tüneteit, egyes esetekben elegendő ahhoz, hogy csökkentse a fájdalomcsillapító gyógyszerek alkalmazását.

Úgy tűnik, hogy a krill olaj, amely azonos típusú omega-3 zsírokat tartalmaz, ugyanolyan hatékony lehet.

Egy tanulmány összehasonlította a krill olaj és a halolaj PMS-ben diagnosztizált nőkben kifejtett hatásait. A tanulmány megállapította, hogy míg mindkét kiegészítő statisztikailag szignifikáns javulást eredményezett a tünetekben, a krill olajat szedő nők lényegesen kevesebb fájdalomcsillapítót szedtek, mint a halolajat szedők.

Ez a tanulmány azt sugallja, hogy a krill olaj legalább olyan hatékony lehet, mint az omega-3 zsírok más forrásai a PMS tüneteinek javításában.

Számos tanulmány megállapította, hogy az omega-3 zsírok hozzájárulhatnak az időszaki fájdalom és a PMS tüneteinek javításához. Eddig csak egy tanulmány vizsgálta a krill olaj PMS-re gyakorolt hatását, de az eredmények ígéretesek voltak

6. Könnyű beilleszteni a napi rutinba

A krill olaj szedése egyszerű módszer az EPA és DHA bevitel növelésére. Széles körben elérhető és megvásárolható. A kapszulák tipikusan kisebbek, mint a halolaj-kiegészítők és kevésbé valószínű, hogy böfögést vagy halszagú utóízt okoznak.

A krill olajat általában fenntarthatóbb választásnak tekintik, mint a halolajat, mert a krill rendkívül nagy bőségben áll rendelkezésre és gyorsan szaporodik. A halolajjal ellentétben asztaxantint is tartalmaz.

Sajnos jelentősen drágább is.

Az egészségügyi szervezetek általában napi 250–500 mg DHA és EPA bevitelét javasolják, azonban további vizsgálatokra van szükség, mielőtt a krill olaj ideális adagolása ajánlható. Feltétlenül kövesse a csomagolás utasításait, vagy beszéljen az orvosával. Nem ajánlott meghaladni napi 5000 mg EPA és DHA bevitelét.

Végül ne feledje, hogy néhány embernek nem szabad krill olajat szednie anélkül, hogy orvosával konzultálna. Ez magában foglalja mindazokat, akik vérhígítókat szednek, műtétre készülnek, terhesek vagy szoptatnak.

Ennek oka, hogy az omega-3 zsírok nagy dózisban antialvadásgátló hatást fejthetnek ki, bár a jelenlegi bizonyítékok szerint ez nem biztos, hogy káros. A krill olaj biztonságosságát nem vizsgálták terhesség vagy szoptatás alatt. Kerülje el a krill olaj szedését tengeri ételekre fennálló allergia esetén is.

A krill olaj kapszulák széles körben elérhetőek és általában kisebbek, mint a halolaj kapszulák, feltétlenül kövesse a csomagoláson található adagolási javaslatokat

Zárszó

A krill olaj hamarosan a halolaj alternatívája lesz. Különleges előnyöket kínálhat, mint például kisebb adag, antioxidánsok, fenntartható forrás és kevesebb mellékhatás.

Hogy valóban kiváló tulajdonságokkal rendelkezik-e a halolajjal szemben, annak megállapítása még várat magára, és további vizsgálatokra van szükség az egészségre gyakorolt hatásainak és az ideális adagolásnak a tisztázásához.

Az eddigi bizonyítékok azonban azt sugallják, hogy a krill olaj az omega-3 zsírok hatékony forrása, amely számos tudományosan megalapozott előnyt kínál.




Krill olajat akarok!

Nézet:
Sorrend:
Nézet:
Sorrend: