Chlorella

Chlorella

A chlorella 9 lenyűgöző egészségügyi előnye

Az alábbiakban az interneten közzétett tudományos kísérletekkel és vizsgálati eredményekkel alátámasztott megállapítások találhatók, azonban ezek nem a termékeink vizsgálatából levont következtetések.

A spirulinán kívül létezik egy másik népszerű alga a piacon: a chlorella. Ez a tápanyagdús alga is nagy figyelmet kapott az egészségére gyakorolt hatásai miatt. Ezenkívül ígéretesnek mutatkozik a koleszterinszint javításában és a test toxinoktól való megszabadításában.

Mi az a chlorella?

Chlorella tabletta

A chlorella egysejtű, zöld édesvízi alga. Több mint 30 különféle faja létezik, de a kutatások leggyakrabban két típusra, a chlorella vulgaris és a chlorella pyrenoidosa fajtákra fókuszálnak.

Mivel a chlorellának kemény a sejtfala, amelyet az emberek nem tudnak megemészteni, előnyeinek kiaknázása érdekében étrend-kiegészítőként kell szedni. Kapszula, tabletta és por formájában is kapható.

Amellett, hogy táplálék-kiegészítőként használják, a chlorella biodízel üzemanyagként is alkalmazható.

A tanulmányok azt mutatják, hogy számos egészségügyi előnye lehet. Itt van közülük 9.

1. Nagyon tápláló

A chlorellát lenyűgöző táplálkozási profilja miatt „szuper élelmiszernek” nevezik. Míg a pontos tápanyagtartalma a fejlődési körülményeitől, a fajtájától és a feldolgozásának módjától függ, egyértelmű, hogy számos hasznos tápanyagot tartalmaz:

  • Fehérje: A chlorella 50–60%-a fehérje. Ráadásul teljes fehérjeforrás, vagyis mind a kilenc esszenciális aminosavat tartalmazza.
  • B12-vitamin: Egyes chlorella-fajták tartalmazhatnak B12-vitamint is, de ennek pontosítására további vizsgálatokra van szükség.
  • Vas és C-vitamin: A chlorella jó vasforrás lehet. Az étrend-kiegészítőtől függően a napi szükséglet 6–40%-át fedezheti. Egyúttal kiváló C-vitamin-forrás, ami segíti a vas felszívódását.
  • Egyéb antioxidánsok: Ezek az apró zöld sejtecskék az antioxidánsok széles skáláját biztosítják.
  • Egyéb vitaminok és ásványi anyagok: A chlorella kis mennyiségben tartalmaz magnéziumot, cinket, rezet, káliumot, kalciumot, folsavat és más B-vitaminokat.
  • Omega-3: Mint más algák, a chlorella is tartalmaz omega-3 zsírsavat. Mindössze 3 gramm chlorellában 100 mg omega-3 található.
  • Rost: Nagy mennyiségben a chlorella jó rostforrás lehet. A legtöbb étrend-kiegészítő még 1 gramm rostot sem tartalmaz adagonként.

A chlorella sok tápanyagot, köztük vitaminokat, ásványi anyagokat, antioxidánsokat és omega-3 zsírokat tartalmaz, a pontos mennyiségek márkánként eltérhetnek

2. Megköti a nehézfémeket, segíti a méregtelenítést

A chlorella megmutatta, hogy képes a szervezet méregtelenítésére. Valójában az állatkísérletek azt mutatják, hogy hatékonyan segít eltávolítani a nehézfémeket és más káros vegyületeket a szervezetből.

A nehézfémek tartalmaznak néhány – kis mennyiségben nélkülözhetetlen – elemet, például vasat és rezet, de ezek és más nehézfémek, például a kadmium és az ólom nagyobb mennyiségben mérgezőek lehetnek. Bár ritkán fordul elő, hogy az emberek szervezetében veszélyes mennyiségű nehézfém található, az emberek szennyezés vagy bizonyos munkák, például bányászat következtében nehézfémterhelésnek lehetnek kitéve. Állatok esetében az algákról, köztük a chlorelláról is kiderült, hogy gátolja a máj, az agy és a vesék nehézfém-toxicitását.

Továbbá, a chlorelláról kimutatták, hogy segít csökkenteni az egyéb káros vegyi anyagok – mint például a dioxin – mennyiségét, amelyek néha megtalálhatók az élelmiszerekben.

Ezen bizonyítékok alapján úgy tűnik, hogy a chlorella hozzájárulhat a szervezet természetes méregtelenítő-képességének fokozásához.

A chlorella segíthet a szervezet méregtelenítésében, ha nehézfémekhez és más toxinokhoz kötődik

3. Javíthatja immunrendszer működését

Az immunrendszer segít a fertőzések elleni küzdelemben, hozzájárulva az egészség megőrzéséhez. Állati- és humán vizsgálatok során is bebizonyosodott, hogy a chlorella fokozza az immunválaszt, bár az eddigi bizonyítékok korlátozottak.

Egy kis tanulmányban a férfiak több antitestet termeltek a chlorella, mint a placebó szedésekor. Az antitestek segítenek harcolni a testben lévő idegen betolakodók ellen, vagyis ez a megállapítás meglehetősen ígéretes. Egy másik kis, nyolchetes vizsgálatban egészséges felnőttek, akik chlorellát szedtek, a fokozott immunaktivitás markereit mutatták.

Mindazonáltal a megállapítások vegyesek voltak, néhány tanulmány kevés vagy semmilyen hatást nem mutat. Például egy tanulmány megállapította, hogy a chlorella-kiegészítők fokozták az immunfunkciót az 50–55 éves résztvevőknél, de az 55 évnél idősebbeknél nem.

Tehát lehetséges, hogy a chlorella immunerősítő hatással bírhat egyes populációkban és korcsoportokban, de nem mindegyikben. Több és nagyobb léptékű tanulmányra van szükség.

A chlorella erősítheti az immunműködést azáltal, hogy növeli az immunrendszer különböző részeinek aktivitását

4. Segíthet javítani a koleszterinszintet

Számos tanulmány szerint a chlorella-kiegészítők segíthetnek a koleszterinszint csökkentésében.

Számos tanulmány kimutatta, hogy napi 5–10 gramm chlorella csökkentette az összes- és az LDL-koleszterin- és a trigliceridszintet magas vérnyomású és/vagy enyhén emelkedett koleszterinszintű alanyoknál.

A chlorellában található alábbi összetevők segíthetnek javítani a vér lipidszintjét:

  • Niacin: egy B-vitamin fajta, amely közismerten csökkenti a koleszterinszintet
  • Rost: koleszterinszint-csökkentő szer
  • Karotinoidok: kimutatták, hogy természetesen csökkentik a koleszterinszintet
  • Antioxidánsok: segítenek megakadályozni az LDL-koleszterin oxidációját, amelyről ismert, hogy hozzájárul a szívbetegségekhez

A chlorellában található tápanyagok, beleértve a niacint, a rostot, a karotinoidokat és az antioxidánsokat, segíthetnek a koleszterinszint csökkentésében

5. Antioxidánsként hat

A chlorella számos antioxidánsnak minősülő vegyületet tartalmaz, beleértve a klorofillt, a C-vitamint, a béta-karotint, a likopint és a luteint. Ezek az antioxidánsok számos krónikus betegség elleni küzdelemben segíthetnek.

Ezen antioxidánsok némelyike csökkenti a fejlett glikációs végtermékek (AGE) termelését, amelyek a cukorbetegség számos szövődményét idézik elő.

Állat- és laboratóriumi vizsgálatok során a chlorella befolyásolta a gének öregedését.

Ezenkívül egy emberi tanulmány kimutatta, hogy a chlorella-kiegészítők megnövelték az antioxidáns szintet a krónikus dohányosoknál, akiknél nagyobb az oxidatív károsodás kockázata.

Bár e kutatások nagy része ígéretes, de még gyerekcipőben járnak.

A chlorella antioxidáns tartalma némi védelmet nyújthat a krónikus betegségekkel szemben, de ennek megerősítéséhez további emberi vizsgálatokra van szükség

6. Segít kontroll alatt tartani a vérnyomást

A chlorella-kiegészítők elősegíthetik a szív és a vese egészségének megőrzését, ami elengedhetetlen a normális vérnyomás fenntartásához.

Egy tanulmányban az enyhén magas vérnyomásban szenvedők 12 héten keresztül naponta 4 gramm chlorellát fogyasztottak. A kísérlet végére ezeknek az embereknek alacsonyabb lett a vérnyomásuk, mint a placebót szedő résztvevőknek.

Egy másik, egészséges férfiaknál végzett kis tanulmány kimutatta, hogy a chlorella-kiegészítők szedése az artériák nagyobb rugalmasságához kapcsolódott, ami befolyásolja a vérnyomást.

Ennek elmagyarázására az egyik elmélet az, hogy a chlorella egyes tápanyagai, köztük az arginin, a kálium, a kalcium és az omega-3, segítenek megvédeni az artériákat a megkeményedéstől.

A chlorella egyes kutatásai rámutattak a vérnyomáscsökkentő hatásra, számos tápanyagáról kimutatták, hogy megakadályozza az artériák megkeményedését

7. Javíthatja a vércukorszintet

Egyes kutatások azt mutatják, hogy a chlorella segíthet csökkenteni a vércukorszintet.

Egy tanulmány megállapította, hogy a chlorella 12 héten át történő szedése csökkentette az éhomi vércukorszintet mind egészséges egyénekben, mind azokban, akik esetében nagy a kockázata az életmóddal összefüggő betegségek kialakulására.

Más vizsgálatok kimutatták, hogy a chlorellával történő étrend-kiegészítés javítja a vércukorszint-szabályozást és növeli az inzulinérzékenységet alkoholmentes zsírmájbetegségben szenvedő betegeknél.

Még nem áll rendelkezésre elegendő kutatás annak megállapítására, hogy a vércukorszint kezeléséhez chlorellát kell szedni, de más terápiákkal kombinálva segíthet.

A chlorella-kiegészítők szedése csökkentheti a vércukorszintet és növelheti az inzulinérzékenységet

8. Segíthet a légzőszervi betegségek kezelésében

A légzőszervi betegségek, például az asztma és a krónikus obstruktív tüdőbetegség (COPD) kezelése gyakran megköveteli a gyulladás visszaszorítását.

A chlorella tartalmaz néhány összetevőt, amelyek segíthetnek a gyulladás csökkentésében, beleértve számos antioxidánsát.

Egy tanulmány megállapította, hogy a chlorella-kiegészítők javították az antioxidáns státuszt a COPD-ben szenvedő betegeknél, de ez nem vezetett a légzési képesség javulásához.

További vizsgálatokra van szükség a légzőszervi állapotokra gyakorolt valódi hatásának megállapításához, viszont a chlorella segíthet a gyulladás leküzdésében.

A chlorellában található antioxidánsoknak gyulladáscsökkentő hatása lehet, amelyek javíthatják az asztma és más légzőszervi betegségek tüneteit

9. fokozhatja az aerob állóképességet

Csak egyetlen tanulmány vizsgálta a chlorella hatását az aerob állóképességre, az viszont pozitív hatást mutatott.

A kutatók fiatal felnőttek egy csoportjának négy héten keresztül napi 6 gramm chlorellát, illetve placebót adtak. A vizsgálat végén a chlorella csoportnak szignifikánsan javult a képessége a tüdő oxigénnel való telíthetőségére, ami fontos tényező az állóképesség szempontjából. A placebo csoport nem tapasztalt változást az állóképesség terén.

Ennek az oka a chlorella elágazó láncú aminosav-tartalma lehet. Az elágazó láncú aminosav három aminosavból áll, amelyekről – különböző tanulmányok szerint – kiderült, hogy javítják az aerob teljesítményt.

A chlorella javíthatja az aerob teljesítményt, bár ennek az előnynek a tudományos támogatása korlátozott

Egyéb lehetséges előnyök

Számos más lehetséges előny is felmerült, de kevés kutatás támasztja alá ezeket az állításokat.

Íme néhány egészségre vonatkozó – kevésbé alátámasztott – állítás:

  • Elősegítheti a szem egészségét: A chlorella luteint és zeaxantint tartalmaz, két karotinoidot, amelyek védik a szemet és csökkentik a makula degeneráció kockázatát.
  • Támogathatja a máj egészségét: A chlorella-kiegészítőkről kimutatták, hogy javítják a máj egészségének markereit a májbetegségben szenvedőknél. Az azonban nem világos, hogy előnyös-e az egészséges emberek számára.
  • Emésztéstámogatás: Számos forrás állítja, hogy a chlorella megkönnyíti az emésztést és csökkenti a puffadást. Ugyanakkor ezt egyetlen tanulmány sem támasztotta alá.
  • Enyhítheti a PMS-t: Anekdotikus bizonyítékok szerint a chlorella enyhítheti a premenstruációs szindróma (PMS) tüneteit. Ez talán annak köszönhető, hogy a chlorella kalciumot és B-vitaminokat tartalmaz, amelyekről kimutatták, hogy csökkentik a PMS-t.

Bár nem történt konkrét kutatás ezen állítások alátámasztására, a chlorella tápanyagtartalma alapján elméletileg fennállhatnak ezek az előnyök.

A chlorella állítólag javítja az energiaszintet, a máj egészségét, az emésztést és a PMS tüneteit. Mindazonáltal tudományos bizonyítékok jelenleg nem állnak rendelkezésre ezen állítások közvetlen alátámasztására.

Lehetséges aggályok

A chlorellát az az USA Élelmiszerbiztonsági és Gyógyszerészeti Hivatala (FDA) „általánosan biztonságosnak” ismerte el.

Néhány dolgot azonban szem előtt kell tartani a chlorella-kiegészítők használatának mérlegelésekor:

  • Lehetséges mellékhatások: Néhány ember hányingert és hasi kellemetlenséget tapasztalt.
  • A szabályozás hiánya: Néhány ország, köztük az Egyesült Államok, nem szabályozza az étrend-kiegészítők használatát, és ezeknek az országoknak az esetében nem lehetünk biztosak abban, hogy azt kapunk, amit a címke állít.
  • Következetlen termékek: A chlorella-kiegészítők tápanyagtartalma az algafajtól, a termesztési körülményektől és a feldolgozástól függően változhat.
  • Immunhatások: Mivel a chlorella befolyásolja az immunrendszert, előfordulhat, hogy nem felel meg az immunhiányos vagy immunrendszeri gyógyszereket szedők számára.

Továbbá fontos szem előtt tartani, hogy az étrend-kiegészítők kölcsönhatásba léphetnek egyes gyógyszerekkel.

Bár a chlorellát általában biztonságosnak ismerik el és kevés mellékhatást jelentettek, előfordulhat, hogy nem mindenki számára megfelelő.

Úgy tűnik, hogy a legtöbb ember számára a chlorella-kiegészítők szedése nem jelent komoly kockázatot.

A chlorella alkalmazása

A chlorella jelenlegi tudományos irodalma nem határoz meg konkrét adagolást. Ennek oka, hogy nincs elegendő bizonyíték a terápiás hatások eléréséhez szükséges mennyiség meghatározására. Egyes tanulmányok előnyösnek találták napi 1,2 gramm szedése esetén is, míg mások napi 5–10 grammos adagokat vizsgáltak. A legtöbb étrend-kiegészítő napi 2-5 grammos adagot jelez, ami a kutatásokat tekintve helyesnek tűnik.

A legtöbb kiegészítő által jelzett 2-5 gramm adag megfelelőnek tűnik, figyelembe véve a vizsgálatokban alkalmazott dózisokat

Zárszó

A chlorella egyfajta alga, amely nagy tápanyag-dózist tartalmaz, mivel számos vitamin, ásványi anyag és antioxidáns kiváló forrása.

Valójában a kutatások azt mutatják, hogy más egészségügyi előnyök mellett segíthet a méreganyagok szervezetből történő kiürítésében és javíthatja a koleszterin- és vércukorszintet.

Jelenleg úgy tűnik, hogy a chlorella-kiegészítők szedése nem ártalmas és támogathatja az egészségét.




Chlorellát akarok!

Back to top