Spirulina infó

Spirulina infó

A spirulina 10 egészségügyi előnye

Az alábbiakban az interneten közzétett tudományos kísérletekkel és vizsgálati eredményekkel alátámasztott megállapítások találhatók, azonban ezek nem a termékeink vizsgálatából levont következtetések.

A spirulina a világ legnépszerűbb étrend-kiegészítői közé tartozik. Különféle tápanyagokat és antioxidánsokat tartalmaz, amelyek hasznosak lehetnek test és az agy számára.

1. A spirulina rendkívül tápanyagdús

A spirulina olyan szervezet, amely édes- és sós vízben egyaránt megtalálható. Az egysejtű mikrobák családjához tartozó cianobaktérium, amelyet gyakran kék-zöld algának neveznek. A növényekhez hasonlóan a cianobaktériumok is a fotoszintézisnek nevezett folyamat révén képesek napfényből energiát előállítani.

A spirulinát az ókori aztékok fogyasztották, de ismét népszerűvé vált, miután a NASA javasolta az űrben történő felhasználását az űrhajósok számára.

A spirulina szokásos napi adagja 1-3 gramm, de napi 10 grammos dózisban is hatékonyan alkalmazzák. Ez az apró alga tele van tápanyagokkal. Egy evőkanál (7 gramm) szárított spirulina por tartalma: Fehérje 4 gramm; B1-vitamin (tiamin): az RDA 11%-a; B2-vitamin (riboflavin): az RDA 15%-a; B3-vitamin (niacin): az RDA 4%-a; Réz: az RDA 21%-a; Vas: az RDA 11%-a. Megfelelő mennyiségű magnéziumot, káliumot és mangánt tartalmaz, valamint kis mennyiségben szinte minden más tápanyagot, amelyre a szervezetnek szüksége lehet. Ezenkívül ugyanez a mennyiség csak 20 kalóriát és 1,7 gramm emészthető szénhidrátot tartalmaz.

Grammra vetítve a spirulina lehet a legtáplálóbb élelem a bolygón.

Egy evőkanál (7 gramm) spirulina kis mennyiségű – 1 gramm körüli – zsírt tartalmaz, beleértve mind az omega-6, mind az omega-3 zsírsavakat, körülbelül 1,5–1,0 arányban.

A spirulinában lévő fehérje minőségét kiválónak tartják - összehasonlítva a tojással. Tartalmaz minden szükséges aminosavat.

Gyakran állítják, hogy a spirulina B12-vitamint tartalmaz, de ez nem igaz. Van benne B12-pszeudovitamin, amely emberben nem bizonyult hatékonynak.

A spirulina egyfajta kék-zöld alga, amely sós- és édesvízben egyaránt megtalálható, talán ez az egyik legtöbb tápanyagot tartalmazó étel a földön

2. Erőteljes antioxidáns és gyulladáscsökkentő tulajdonságok

Az oxidatív stressz károsíthatja a DNS-t és a sejteket. Ez a károsodás krónikus gyulladást okozhat, amely hozzájárul a rákhoz és más betegségekhez.

A spirulina fantasztikus antioxidáns-forrás, amely véd az oxidatív károsodásoktól.

Fő aktív komponensét fikocianinnak nevezik. Ez az antioxidáns a spirulinának egyedi kék-zöld színt kölcsönöz. A fikocianin képes felvenni a harcot a szabad gyökökkel és gátolni a gyulladásos jelátviteli molekulák termelését, lenyűgöző antioxidáns és gyulladáscsökkentő hatásokat biztosítva.

A fikocianin a spirulina fő hatóanyaga, erős antioxidáns és gyulladáscsökkentő tulajdonságokkal rendelkezik

3. Csökkentheti a „rossz” LDL- és a triglicerid szintet

A világon a szívbetegségek okozzák a legtöbb halálozást. Számos kockázati tényező kapcsolódik a szívbetegségek fokozott kockázatához.

Mint kiderült, a spirulina számos tényezőre pozitívan hat. Például csökkentheti a „rossz” LDL-koleszterin- és a trigliceridszintet, miközben növeli a „jó” HDL-koleszterin szintjét.

Egy 2-es típusú cukorbetegségben szenvedő 25 emberben végzett vizsgálatban napi 2 gramm spirulina jelentősen javította ezeket a markereket. Egy másik tanulmány magas koleszterinszintű embereknél megállapította, hogy napi 1 gramm spirulina a trigliceridszintet 16,3%-kal, a „rossz” LDL koleszterinszintet pedig 10,1%-kal csökkentette.

Számos más tanulmány kedvező hatásokat állapított meg, de meg kell jegyezni, hogy ez nagyobb: napi 4,5–8 grammos adagok esetében volt tapasztalható.

Tanulmányok azt mutatják, hogy a spirulina képes csökkenteni a triglicerid- és a „rossz” LDL-koleszterinszintet és egyidejűleg emelheti a „jó” HDL-koleszterinszintet

4. Védhet az oxidációtól

A test zsíros szerkezete hajlamos az oxidatív károsodásra. Ezt nevezik lipidperoxidációnak, amely számos súlyos betegség kiváltó oka lehet. Például a szívbetegségek kialakulásának egyik legfontosabb eleme a „rossz” LDL-koleszterin szintjének emelkedése.

Érdekes módon a spirulinában található antioxidánsok különösen hatékonyak a lipidperoxidáció csökkentésére emberekben és állatokban egyaránt.

Egy 2-es típusú cukorbetegségben szenvedő 37 emberben végzett vizsgálatban napi 8 gramm spirulina jelentősen csökkentette az oxidatív károsodás markereit. Emellett növelte a vérben az antioxidáns enzimek szintjét.

A test zsíros struktúrái oxidálódhatnak, sok betegség előrehaladását elősegítve, a spirulinában található antioxidánsok azonban segíthetnek ennek megakadályozásában

5. Lehetnek rákellenes tulajdonságai

Egyes bizonyítékok arra utalnak, hogy a spirulinának rákellenes tulajdonságai vannak.

Állatokon végzett kutatások azt mutatják, hogy csökkentheti a rák előfordulását és a daganat méretét. A spirulina hatásait a szájüregi rákra - vagy szájrákra - alaposan tanulmányozták.

Egy tanulmány 87 indiai embert vizsgált meg rák előtti elváltozásokkal - úgynevezett szájnyálkahártya-fibrózis (OSMF) - a szájban. Azok között, akik napi 1 gramm spirulinát szedtek egy éven keresztül, 45% tapasztalta elváltozásaik eltűnését, míg a kontroll csoportban ez az arány csak 7% volt. Amikor ezek az emberek abbahagyták a spirulina szedését, a következő évben csaknem felüknél alakultak ki elváltozások.

Egy másik, 40 OSMF-elváltozással élő személy vizsgálata alapján napi 1 gramm spirulina fogyasztása vezetett az OSMF-tünetek – a Pentoxyfilline szedéséhez képest való – nagyobb mértékű javulásához.

A spirulinának rákellenes tulajdonságai lehetnek és különösen hatékonynak tűnik a szájrákot megelőző elváltozások, az úgynevezett OSMF ellen

6. Csökkentheti a vérnyomást

A magas vérnyomás számos súlyos betegség, köztük a szívroham, agyvérzés és a krónikus vesebetegség fő mozgatórugója.

Míg 1 gramm spirulina hatástalan, a napi 4,5 grammos dózis esetén kimutatták, hogy csökkenti a vérnyomást a normál nyomásszinttel rendelkező egyéneknél. Úgy gondolják, hogy ezt a csökkenést a megnövekedett nitrogén-monoxid-termelés okozza, amely jelátviteli molekula segíti az erek ellazulását és tágulását.

A spirulina nagyobb dózisban alacsonyabb vérnyomásszintet – amely számos betegség fő kockázati tényezője – eredményezhet

7. Javítja az allergiás nátha tüneteit

Az allergiás náthát az orrjáratok gyulladása jellemzi. Kiválthatják a környezeti allergének, például a virágpor, az állati szőr vagy akár a búzapor.

A spirulina az allergiás nátha tüneti kezelésének népszerű alternatívája lehet és bizonyítékok vannak a hatékonyságára.

Egy allergiás náthában szenvedő 127 emberen végzett vizsgálatban napi 2 gramm drámai módon csökkentette az olyan tüneteket, mint az orrváladékozás, tüsszögés, orrdugulás és -viszketés.

A spirulina-kiegészítők nagyon hatékonyak az allergiás nátha ellen, csökkentve annak különféle tüneteit

8. Hatékony lehet a vérszegénység ellen

A vérszegénységnek sokféle formája létezik. A leggyakoribbat a hemoglobin vagy a vörösvértestek számának vérben való csökkenése jellemzi. Az anémia meglehetősen gyakori az idősebb felnőtteknél, ami hosszan tartó gyengeség és fáradtság érzéséhez vezet.

Egy olyan 40 idős emberen végzett vizsgálatban, akiknek kórtörténetében jelen volt a vérszegénység, a spirulina-kiegészítők szedése megnövelte a vörösvértestek hemoglobin-tartalmát és javította az immunfunkciót.

Ne feledje, hogy ez csak egy tanulmány. További kutatásokra van szükség, mielőtt ajánlásokat lehetne tenni.

Egy tanulmány azt sugallja, hogy a spirulina csökkentheti az anémiát idősebb felnőtteknél, bár ehhez további kutatásokra van szükség

9. Javíthatja az izomerőt és az állóképességet

A testmozgás okozta oxidatív károsodás az izomfáradtság fő oka. Egyes növényi élelmiszerek antioxidáns tulajdonságokkal rendelkeznek, amelyek segíthetnek a sportolóknak és a fizikailag aktív egyéneknek minimalizálni ezt a kárt.

Ebben a spirulina előnyösnek tűnik, mivel néhány tanulmány rámutatott az izomerő és az állóképesség javulására.

Két tanulmányban a spirulina fokozta az állóképességet, jelentősen megnövelve az emberek fáradtságához szükséges időt.

A spirulina többféle előnyt nyújthat a testedzés során, beleértve a fokozott állóképességet és a megnövekedett izomerőt

10. Segíthet a vércukorszint-kontrollban

Állatkísérletek összefüggésbe hozzák a spirulinát a vércukorszint jelentős csökkenésével. Bizonyos esetekben felülmúlta a népszerű diabéteszes gyógyszereket, köztük a metformint. Van néhány bizonyíték arra is, hogy a spirulina hatékony lehet az emberek esetében is.

Egy 25 alanyon végzett két hónapos vizsgálatban 2-es típusú cukorbetegségben szenvedő emberek vettek részt. Napi 2 gramm spirulina a vércukorszint hatékony csökkenéséhez vezetett.

A HbA1c egy hosszú távú vércukorszint marker 9-ről 8%-ra csökkent, ami jelentősnek mondható. A tanulmányok becslései szerint ennek a markernek 1%-os csökkenése 21%-kal csökkentheti a cukorbetegséggel összefüggő halálozás kockázatát. Ez a tanulmány azonban kicsi és rövid volt. További vizsgálatokra van szükség.

Egyes bizonyítékok arra utalnak, hogy a spirulina előnyös lehet a 2-es típusú cukorbetegségben szenvedők számára, jelentősen csökkentve az éhgyomorra mért vércukorszintet

Zárszó

A hihetetlenül egészséges spirulina egy olyan cianobaktérium, amelyet gyakran kék-zöld algának neveznek.

Javíthatja a vér lipidszintjét, csökkentheti az oxidációt, a vérnyomást és a vércukorszintet.

Noha további kutatásokra van szükség ahhoz, hogy bármilyen szilárd következtetést lehetne levonni, a spirulina egyike lehet azon kevés szuperélelmiszernek, amelyek méltók e címre.




Spirulinát akarok!

Back to top