Tejsavófehérje infó

Tejsavófehérje infó

A tejsavófehérje 10 bizonyítékokon alapuló egészségügyi előnye

Az alábbiakban az interneten közzétett tudományos kísérletekkel és vizsgálati eredményekkel alátámasztott megállapítások találhatók, azonban ezek nem a termékeink vizsgálatából levont következtetések.

A tejsavófehérje a világ legjobban tanulmányozott étrend-kiegészítői közé tartozik, és jó okkal. Nagyon magas a tápértéke, és tudományos tanulmányok számos egészségügyi hasznát tárták fel.

Itt a tejsavófehérje 10 egészségügyi előnye, amelyeket emberi vizsgálatok támasztanak alá.

1. A tejsavó kiváló minőségű fehérje

Nagyításhoz klikk a képre

A tejsavófehérje a tejsavó fehérjefrakciója, amely folyadék a tej gyártása során elválik a tejtől. Ez egy teljes, kiváló minőségű fehérje, amely tartalmazza az összes esszenciális aminosavat. Ezenkívül könnyen emészthető és – más fehérjékhez képest – gyorsan felszívódik a belekben.

Ezek a tulajdonságok teszik az elérhető egyik legjobb étkezési fehérjeforrássá.

Étrend-kiegészítőként a tejsavófehérje széles körben népszerű a testépítők, a sportolók és azok körében, akik további fehérjével szeretnének kiegészíteni az étrendjüket.

A tejsavófehérje nagyon magas tápértékű, a kiváló minőségű étrendi fehérje egyik legjobb forrása, nagyon könnyen emészthető és más fehérjékhez képest gyorsan felszívódik

2. A tejsavófehérje elősegíti az izomnövekedést

Az izomtömeg az életkor előrehaladtával természetes módon csökken. Ez általában zsírgyarapodáshoz vezet és sok krónikus betegség kockázatával jár. A test összetételének ez a kedvezőtlen változása azonban részben lelassítható, megelőzhető vagy visszafordítható az erőnléti edzés és a megfelelő étrend kombinációjával.

Az intenzív edzés – magas fehérjetartalmú ételek vagy fehérje-kiegészítők fogyasztásával kombinálva – hatékony megelőző stratégiának bizonyul. Különösen hatékonyak a jó minőségű fehérjeforrások, például a tejsavó, amely a leucin nevű elágazó láncú aminosavban gazdag. A leucin az izomnövekedést leginkább elősegítő (anabolikus) aminosav. Emiatt a tejsavófehérje hatékonyan előzi meg az életkorral összefüggő izomvesztést, valamint javítja az erőnlétet és a jobb megjelenést.

Az izomnövekedés szempontjából a tejsavófehérje valamivel jobbnak bizonyult más fehérjefajtáknál, például a kazeinnél vagy a szójánál.

A tejsavófehérje kiválóan alkalmas az izomnövekedés és a test karbantartásának elősegítésére, ha erőnléti edzéssel párosul

3. A tejsavófehérje csökkentheti a vérnyomást

A magas vérnyomás a szívbetegségek egyik vezető rizikófaktora. Számos tanulmány összekapcsolta a tejtermékek fogyasztását a csökkent vérnyomással. Ezt a hatást a tejtermékek bioaktív peptidcsaládjának tulajdonítják, az úgynevezett "angiotenzin-konvertáló enzim-gátlóknak" (ACE-gátlók). A tejsavófehérjékben az ACE-gátlókat laktokinineknek nevezik. Számos állatkísérlet bizonyította jótékony hatását a vérnyomásra.

Korlátozott számú emberi tanulmány vizsgálta a tejsavófehérjék vérnyomásra gyakorolt hatását, és sok szakértő szerint a bizonyítékok nem meggyőzőek.

Egy túlsúlyos alanyokon végzett vizsgálat kimutatta, hogy a tejsavófehérje-kiegészítő (54 g/nap 12 héten át) 4%-kal csökkentette a szisztolés vérnyomást. Más tejfehérjéknek (kazein) is hasonló hatásai voltak. Ezt egy másik tanulmány is alátámasztja, amely jelentős hatásokat talált, amikor a résztvevők 6 héten át tejsavófehérje-koncentrátumot (22 g/nap) kaptak. A vérnyomás azonban csak azoknál csökkent, akiknél kezdetben magas vagy kissé emelkedett volt a vérnyomás.

Nem észleltek szignifikáns hatást a vérnyomásra egy olyan vizsgálatban, amelyben jóval alacsonyabb mennyiségű (kevesebb, mint 3,25 g/nap) tejsavófehérjét használtak fel tejitalban.

A tejsavófehérjék csökkenthetik a vérnyomást magas vérnyomásban szenvedőknél, ennek oka a laktokinineknek nevezett bioaktív peptidek

4. A tejsavófehérje segíthet a 2-es típusú cukorbetegség kezelésében

A 2-es típusú cukorbetegség krónikus betegség, amelyet a magas vércukorszint és az inzulin funkciójának károsodása jellemez. Az inzulin egy olyan hormon, amely állítólag serkenti a vércukor felvételét a sejtekbe, egészséges határokon belül tartva azt.

A tejsavófehérje hatékonyan mérsékli a vércukorszintet, növeli mind az inzulin szintjét, mind a hatására való érzékenységet. Más fehérjeforrásokkal, például tojásfehérjével vagy halakkal összehasonlítva a tejsavófehérje látszólag elsőbbséget élvez.

A tejsavófehérje ezen tulajdonságai akár a diabéteszes gyógyszerek – például a szulfonil-karbamid – tulajdonságaival is összehasonlíthatók. Ennek eredményeként a tejsavófehérje hatékonyan alkalmazható kiegészítő kezelésként a 2-es típusú cukorbetegség esetén.

A tejsavófehérje-kiegészítő magas szénhidráttartalmú étkezés előtt vagy mellett történő fogyasztása kimutatta, hogy kis mértékben mérsékli a vércukorszintet egészséges embereknél és 2-es típusú cukorbetegeknél.

A tejsavófehérje hatékonyan mérsékli a vércukorszintet, különösen akkor, ha magas szénhidráttartalmú étkezés előtt vagy azzal együtt fogyasztják, különösen hasznos lehet a 2-es típusú cukorbetegségben szenvedők számára

5. A tejsavófehérje segíthet csökkenteni a gyulladást

A gyulladás a test károsodásra adott válaszának része. A rövid távú gyulladás előnyös, de bizonyos körülmények között krónikussá válhat. A krónikus gyulladás káros lehet, és számos betegség kockázati tényezője. Ez tükrözheti az alapvető egészségügyi problémákat vagy a rossz életmódbeli szokásokat.

Egy átfogó áttekintő tanulmány megállapította, hogy a nagy mennyiségű tejsavófehérje-kiegészítő jelentősen csökkentette a C-reaktív fehérje szintjét (CRP), amely a szervezet gyulladásának egyik legfontosabb markere.

Kimutatták, hogy nagy adag tejsavófehérje csökkenti a C-reaktív fehérje szintjét a vérben, jelezve, hogy ez hozzájárulhat a gyulladás csökkentéséhez

6. A tejsavófehérje előnyös lehet a gyulladásos bélbetegségek esetén

A gyulladásos bélbetegséget az emésztőrendszer krónikus gyulladása jellemzi. Ez a Crohn-betegség és a fekélyes vastagbélgyulladás gyűjtőfogalma.

Mind rágcsálóknál, mind az embereknél a tejsavófehérje-kiegészítők jótékony hatással vannak a gyulladásos bélbetegségekre. A rendelkezésre álló bizonyítékok azonban gyengék, és további tanulmányokra van szükség, mielőtt bármilyen határozott állítás megfogalmazható lenne.

A tejsavófehérje-kiegészítők jótékony hatással lehetnek a gyulladásos bélbetegségekre

7. A tejsavófehérje fokozhatja a test antioxidáns védekezőképességét

Az antioxidánsok olyan anyagok, amelyek a szervezet oxidációja ellen hatnak, csökkentve az oxidatív stresszt és a különböző krónikus betegségek kockázatát.

Az emberi szervezetben az egyik legfontosabb antioxidáns a glutation. A legtöbb antioxidánssal ellentétben, amelyekhez diéta során jutunk, a glutationt a szervezet állítja elő. A szervezetben a glutation termelése több aminosav meglététől függ, például a ciszteintől, amely néha korlátozott mennyiségben van jelen. Emiatt a magas ciszteintartalmú ételek, például a tejsavófehérje, fokozhatják a szervezet természetes antioxidáns védekezőképességét.

Embereken és rágcsálókon végzett számos tanulmány megállapította, hogy a tejsavófehérjék csökkenthetik az oxidatív stresszt és növelhetik a glutation szintjét.

A tejsavófehérje-kiegészítő erősítheti a szervezet antioxidáns védekezőképességét azáltal, hogy elősegíti a glutation, a szervezet egyik fő antioxidánsának képződését

8. A tejsavófehérje jótékony hatással lehet a vérzsírokra

A magas koleszterinszint, különösen az LDL-koleszterin, a szívbetegségek kockázati tényezője.

Egy túlsúlyos alanyokon végzett vizsgálatban napi 54 gramm tejsavófehérje 12 héten keresztül történő szedése az összes – köztük az LDL („rossz”) – koleszterin szintjének jelentős csökkenéséhez vezetett.

A következtetések levonása előtt további vizsgálatokra van szükség.

A hosszú távú, nagy dózisú tejsavófehérje-kiegészítés csökkentheti a koleszterinszintet, a bizonyítékok ezen a ponton nagyon korlátozottak

9. A tejsavófehérje erős teltségérzetet okoz, ami segíthet csökkenteni az éhséget

A jóllakottság olyan kifejezés, amelyet az étkezés után tapasztalt teltség érzésének leírására használunk. Ez az étvágy és az éhség ellentéte, ami segít elnyomni az étkezési vágyat. Egyes ételek jobban telítenek, mint mások, ezt a hatást részben makrotápanyag-összetételük (fehérje, szénhidrát, zsír) okozza. A fehérje a három makrotápanyag közül messze a leglaktatóbb.

Azonban nem minden fehérjének van egyforma hatása a jóllakottságra. A tejsavófehérje laktatóbbnak tűnik, mint más típusú fehérjék, például a kazein és a szója. Ezek a tulajdonságok különösen hasznosak azok számára, akiknek kevesebb kalóriát kell fogyasztaniuk, vagyis fogyniuk kell.

A tejsavófehérje – más fehérjékhez képest – nagyon laktató, így hasznos kiegészítője a fogyókúrás étrendnek

10. A tejsavófehérje segíthet a fogyásban

A megnövekedett fehérjefogyasztás jól ismert súlycsökkentő stratégia.

Több fehérje fogyasztása elősegítheti a zsírcsökkenést:

  • az étvágy elnyomása, csökkent kalóriabevitelhez vezet
  • serkenti az anyagcserét, segít több kalóriát égetni
  • fogyás esetén segít fenntartani az izomtömeget

A tejsavófehérje különösen hatékonynak bizonyult a fogyáshoz, más fehérjefajtákhoz képest jó irányban befolyásolhatja a zsírégetést és a jóllakottság érzést.

A sok fehérje fogyasztása nagyon hatékony módszer a fogyás során, egyes tanulmányok azt mutatják, hogy a tejsavófehérjének komolyabb hatása lehet ebben, mint más fehérjetípusoknak

Mellékhatások, adagolás, hogyan kell használni

A tejsavófehérjét nagyon könnyű beépíteni az étrendbe. Porként kerül forgalomba, amely turmixokhoz, joghurtokhoz adható, vagy egyszerűen vízzel vagy tejjel keverhető.

Az ajánlott adag általában napi 25-50 gramm, de mindenképpen kövesse a csomagoláson található adagolási utasításokat. Ne feledje, hogy a túl sok fehérje bevitele felesleges. A szervezet csak korlátozott mennyiségű fehérjét tud felhasználni egy adott időben. A túlzott fogyasztás emésztési problémákat is okozhat, például hányingert, fájdalmat, puffadást, görcsöt és hasmenést. A tejsavófehérje-kiegészítők mérsékelt fogyasztását azonban a legtöbb ember jól tolerálja, néhány kivételtől eltekintve.

Ha valaha máj- vagy veseproblémái voltak, akkor konzultáljon orvosával, mielőtt fehérje-kiegészítőt szedne.

A nap végén a tejsavófehérje nem csak egy kényelmes módja a fehérjebevitel fokozásának, hanem hatalmas egészségügyi előnyökkel is járhat.




Tejsavófehérjét akarok!

Másról is olvasnék!

Back to top