Matcha tea

Matcha tea

A matcha tea 7 bevált módszerrel javítja az egészséget

Az alábbiakban az interneten közzétett tudományos kísérletekkel és vizsgálati eredményekkel alátámasztott megállapítások találhatók, azonban ezek nem a termékeink vizsgálatából levont következtetések.

A matcha népszerűsége az utóbbi időben az egekbe szökött. Matcha shot-ok, latte-k, teák és még desszertek is feltűntek mindenhol, az egészségboltoktól a kávézókig.

A zöld teához hasonlóan a matcha is a camellia sinensis növényből származik. Azonban másképp fejlődik és egyedi tápanyagprofillal rendelkezik.

A gazdálkodók úgy termesztik a matchát, hogy a betakarítás előtt 20–30 nappal letakarják a teanövényeket, hogy megóvják a közvetlen napfénytől. Ez növeli a klorofilltermelést, növeli az aminosav-tartalmat és sötétebb zöld árnyalatot kölcsönöz a növénynek. Miután a tealeveleket betakarították, a szárakat és az ereket eltávolítják, és a leveleket finom porrá őrlik, amelyet matcha néven ismerünk.

A matcha a tealevélből származó összes tápanyagot tartalmazza, ami nagyobb mennyiségű koffeint és antioxidánst eredményez, mint általában a zöld tea.

A matcha és komponenseinek vizsgálata számos előnyt tárt fel, amelyek azt mutatják, hogy segítséget nyújthat a máj védelmében, támogathatja a szív egészségét és akár a fogyást is.

Íme a matcha tea 7 egészségügyi előnye, amelyek mind a tudományos kutatásokon alapulnak:

1. Magas antioxidáns-tartalom

Matcha

A matcha gazdag katekinekben, amelyek természetes, erős antioxidánsok. Az antioxidánsok segítenek stabilizálni a káros szabad gyököket, olyan vegyületeket, amelyek károsíthatják a sejteket és krónikus betegségeket okozhatnak.

Amikor tea készítéséhez a forró vízbe matcha port keverünk, a tea a levél összes tápanyagát tartalmazza, így több katekinhez és antioxidánshoz juthatunk, mint egyszerűen a zöld tea levelek forrázásával.

Valójában egy becslés szerint bizonyos katekinek mennyisége a matchában akár 137-szer magasabb, mint más típusú zöld teák esetében.

Egy tanulmány kimutatta, hogy az egereknek matcha-kiegészítőket adva csökkenthető a szabad gyökök által okozott károsodás és fokozódik az antioxidáns aktivitás.

A matcha beillesztése az étrendbe növelheti az antioxidáns bevitelt, ami segíthet megelőzni a sejtkárosodást és akár csökkentheti számos krónikus betegség kockázatát.

A matcha koncentrált mennyiségű antioxidánst tartalmaz, amelyek csökkenthetik a sejtkárosodást és megelőzhetik a krónikus betegségeket

2. Segíthet a máj védelmében

A máj létfontosságú az egészség szempontjából és központi szerepet játszik a méreganyagok kiürítésében, a gyógyszerek metabolizálásában és a tápanyagok feldolgozásában.

Egyes tanulmányok megállapították, hogy a matcha segíthet a máj egészségének védelmében.

Az egyik 16 hetes vizsgálatban cukorbeteg patkányoknak matchát adtak és megállapították, hogy ez segít megelőzni a vesék és a máj károsodását.

Egy másik tanulmányban 80, alkoholmentes zsírmájbetegségben szenvedő embernek adtak 90 napon át placebót vagy 500 mg zöldtea-kivonatot. 12 hét után a zöldtea-kivonat jelentősen csökkentette a májenzim szintjét. Ezen enzimek emelkedett szintje a májkárosodás markere.

Ezenkívül 15 vizsgálat elemzése azt mutatta, hogy a zöld tea fogyasztása a májbetegség csökkent kockázatával jár.

Fontos azonban megjegyezni, hogy ebben a társulásban más tényezők is szerepet játszhatnak. További kutatásokra van szükség a matcha általános – népességre gyakorolt – hatásainak vizsgálatához, mivel a legtöbb kutatás a zöldtea-kivonat állatokban gyakorolt hatásait vizsgáló tanulmányokra korlátozódik.

Néhány tanulmány kimutatta, hogy a matcha megakadályozhatja a májkárosodást és csökkentheti a májbetegség kockázatát, azonban további vizsgálatokra van szükség az általános népesség emberre gyakorolt hatásainak vizsgálatához

3. Fokozza az agy működését

Matcha desszert

Egyes kutatások azt mutatják, hogy a matcha számos összetevője hozzájárulhat az agy működésének javításához.

Egy 23 emberben végzett tanulmány azt vizsgálta, hogy az emberek hogyan feleltek meg az agy teljesítményének mérésére kidolgozott feladatsoron. Néhány résztvevő vagy matcha teát, vagy 4 gramm matchát, míg a kontroll csoport placebót vagy teát fogyasztott. A kutatók azt találták, hogy a matcha javította a figyelmet, a reakcióidőt és a memóriát a placebóhoz képest.

Egy másik kis tanulmány kimutatta, hogy napi 2 gramm zöld tea por 2 hónapig történő fogyasztása javította az idős emberek agyműködését.

Ezenkívül a matcha koncentráltabban tartalmaz koffeint, mint a zöld tea, fél teáskanálnyi (kb. 1 gramm) matcha porban 35 mg koffein van.

Több tanulmány összekapcsolta a koffeinfogyasztást az agy működésének javulásával, a gyorsabb reakcióidőre, a fokozott figyelemre és a memória fokozására hivatkozva.

A matcha tartalmaz egy L-theanin nevű vegyületet is, amely megváltoztatja a koffein hatását, ezzel elősegítve az éberséget és segít elkerülni a koffein-fogyasztást követő energiaszint-összeomlást. Kimutatták, hogy az L-theanin fokozza az alfa-hullám aktivitását az agyban, ami segíthet a relaxációidő és a stressz szintjének csökkentésében.

Kimutatták, hogy a matcha javítja a figyelmet, a memóriát és a reakcióidőt, koffeint és L-theanint is tartalmaz, amelyek javíthatják az agy működését

4. Segíthet a rák megelőzésében

A matcha tele van egészséget támogató vegyületekkel, köztük olyanokkal, amelyek – kémcső- és állatkísérletek alapján – a rák megelőzéséhez kapcsolódnak.

Egy tanulmányban a zöldtea-kivonat csökkentette a daganat méretét és lelassította az emlőrák sejtjeinek növekedését patkányokban.

A matcha különösen gazdag epigallocatechin-3-gallátban (EGCG), egy olyan katekinben, amelyről kimutatták, hogy erős rákellenes tulajdonságokkal rendelkezik. Egy kémcsőben végzett vizsgálat szerint a matchában lévő EGCG segített elpusztítani a prosztatarák sejtjeit. Más kémcsőben végzett vizsgálatok kimutatták, hogy az EGCG hatékony a bőr-, tüdő- és májrák ellen.

Ne feledje, hogy ezek kémcső- és állatkísérletek voltak, amelyek a matchában található specifikus vegyületeket vizsgálták. További kutatásokra van szükség annak meghatározásához, hogy ezek az eredmények hogyan valósulnak meg az emberek esetében.

Kémcső- és állatkísérletekkel azt találták, hogy a matchában található vegyületek gátolhatják a rákos sejtek növekedését

5. Elősegítheti a szív egészségét

A szívbetegség a vezető halálok világszerte és a 35 évnél idősebb emberek körülbelül egyharmadánál fordul elő.

Egyes tanulmányok kimutatták, hogy a zöld tea fogyasztása, amelynek tápanyagprofilja hasonló a matchához, segíthet megvédeni a szívbetegségektől.

A zöld tea bizonyítottan csökkenti a teljes és a „rossz” LDL-koleszterin-, valamint a trigliceridszintet. Ez segíthet az LDL-koleszterin oxidációjának megakadályozásában is, amely egy másik tényező, ami megvédhet a szívbetegségektől.

Tanulmányok megfigyelései azt is megállapították, hogy a zöld tea fogyasztása a szívbetegségek és a stroke kockázatának csökkenésével jár.

Megfelelő étrenddel és egészséges életmóddal kombinálva a matcha fogyasztása hozzájárulhat a szív egészségének megőrzéséhez és a betegségek elleni védelemhez.

Tanulmányok azt mutatják, hogy a zöld tea és a matcha számos szívbetegség kockázati tényezőjét csökkentheti

6. Segíthet a fogyásban

Vessen egy pillantást bármelyik fogyáskiegészítőre és jó eséllyel meglátja az összetevők között a „zöldtea-kivonatot”.

A zöld tea jól ismert a fogyás fokozására való képességéről. Valójában a tanulmányok azt mutatják, hogy ez hozzájárulhat az anyagcsere fokozásához, hogy ezzel növelje az energiafelhasználást és élénkítse a zsírégetést.

Egy kis tanulmány kimutatta, hogy a zöldtea-kivonat mérsékelt testmozgás mellett 17%-kal növelte a zsírégetést.

Egy másik, 14 emberen végzett tanulmány megállapította, hogy a zöldtea-kivonatot tartalmazó kiegészítők szedése – a placebóval ellentétben – jelentősen növelte a napi energiafelhasználást.

11 vizsgálat áttekintése azt is kimutatta, hogy a zöld tea csökkentette a testsúlyt és elősegítette a maradandó fogyást.

Bár a legtöbb ilyen tanulmány a zöldtea-kivonatra összpontosított, a matcha ugyanolyan növényből származik és így hasonló hatásúnak kell lennie.

Egyes tanulmányok azt mutatják, hogy a zöldtea-kivonat támogatja az anyagcserét és a zsírégetést, mindkettő elősegítheti a fogyást

7. A matcha teát nagyon könnyű elkészíteni

A matcha számos egészségügyi előnyének kihasználása egyszerű - és a tea íze finom.

Hagyományos matcha teát készíthet úgy, hogy 1–2 teáskanál (2–4 gramm) matcha port szitál a csészébe, hozzáad 60 ml forró vizet és összekeveri egy bambusz habverővel. A matcha por és a víz arányát is beállíthatja a kívánt konzisztencia alapján. Hígabb tea esetén csökkentse a port fél teáskanálra (1 gramm) és keverje össze 90–120 ml forró vízzel. Ha inkább egy töményebb változatot szeretne, keverjen össze 2 teáskanál (4 gramm) port mindössze 30 ml vízzel.

Ha kreatívnak érzi magát, kipróbálhatja a matcha lattét, pudingot vagy fehérjeturmixot is, hogy növelje kedvenc receptjeinek tápanyagtartalmát.

Mint mindig, a mértékletesség kulcsfontosságú. Bár a matcha tele van egészségügyi előnyökkel, a több nem feltétlenül jobb.

Néhány esetben májproblémákról számoltak be azok, akik naponta nagy mennyiségű zöld teát fogyasztottak. A matcha fogyasztása növelheti az olyan szennyeződéseknek való kitettséget, mint a növényvédő szerek, vegyi anyagok, sőt az arzén, ami a teanövények termesztésekor a talajból szívódik fel.

A matcha por maximálisan tolerálható bevitele nem egyértelmű és az egyéntől függ. A biztonság érdekében győződjön meg arról, hogy a matchát mértékkel fogyasztja.

A legjobb, ha napi 1-2 csészéhez ragaszkodik és tanúsított, organikus fajtákat keres, hogy kihasználja a matcha számos egészségügyi előnyét anélkül, hogy bármilyen mellékhatást kockáztatna.

A matcha elkészítésének számos módja van, így kiválaszthatja azt, amelyik a legjobban tetszik, valamint különböző receptekbe is beépíthető

Zárszó

A matcha ugyanabból a növényből származik, mint a zöld tea, de mivel a teljes levélből készül, koncentráltabb mennyiségű antioxidánst és hasznos növényi vegyületet tartalmaz.

A vizsgálatok számos, a matchával és annak összetevőjével kapcsolatos egészségügyi előnyt tártak fel, a fogyás fokozásától kezdve a szívbetegségek kockázatának csökkentéséig.

A legjobb az egészben, hogy a tea elkészítése egyszerű, így könnyedén beillesztheti étrendjébe, hogy a napjának extra ízt kölcsönözzön.




Matchát akarok!

Back to top