Kék áfonya

Kék áfonya

A kék áfonya 9 bizonyított egészségügyi előnye

Az alábbiakban az interneten közzétett tudományos kísérletekkel és vizsgálati eredményekkel alátámasztott megállapítások találhatók, azonban ezek nem a termékeink vizsgálatából levont következtetések.

A kék áfonya édes, tápláló és rendkívül népszerű. Gyakran szuperélelmiszerként említik, alacsony kalóriatartalmú és hihetetlenül hasznos. Olyan ízletes és kellemes, hogy sokan kedvenc gyümölcsüknek tartják.

Itt a kék áfonya 10 bizonyított egészségügyi előnye:

1. A kék áfonya alacsony kalóriatartalmú, de magas tápanyagtartalommal bír

Kék áfonya

Az áfonyabokor (vaccinium sect. cyanococcus) – más néven áfonya – egy virágzó cserje, amely kékes-lila árnyalatú bogyókat terem. A kék áfonya termése kicsi – körülbelül 5–16 milliméter átmérőjű –, az egyik végén egy kis koronával. Először zöld, majd az érés folyamán kékes-lilára színeződik.

A két leggyakoribb típusa a

  • Magasbokrú áfonya: a leggyakoribb termesztett fajta
  • Alacsonybokrú, törpe- vagy vad áfonya: jellemzően kisebb és néhány antioxidánsban gazdagabb

A kék áfonya a tápanyag-dúsabb bogyók közé tartozik. 1 csésze (148 gramm) áfonya tartalma:

  • Rost: 4 gramm
  • C-vitamin: az RDI 24%-a
  • K-vitamin: az RDI 36%-a
  • Mangán: az RDI 25%-a
  • Kis mennyiségű különféle egyéb tápanyag

Ezenkívül körülbelül 85% víz. Egy teljes csésze csak 84 kalóriát tartalmaz, 15 gramm szénhidráttal.

A kék áfonya nagyon népszerű bogyó, alacsony kalóriatartalmú, de magas a C- és a K-vitamin, valamint a rosttartalma

2. A kék áfonya az antioxidáns élelmiszerek királya

Az antioxidánsok megvédik a testet a szabad gyököktől, amelyek instabil molekulák, amik károsíthatják a sejtjeket és hozzájárulhatnak az öregedéshez és a betegségekhez, például a rákhoz.

A kék áfonya az összes közismert gyümölcs és zöldség közül az egyik legmagasabb antioxidáns-szinttel rendelkezik

A kék áfonya fő antioxidáns vegyületei a polifenol antioxidánsok családjába tartoznak, amelyeket flavonoidoknak neveznek. Leginkább a flavonoidok egyik csoportja – az antocianinok – tekinthetők felelősnek e bogyók egészségre gyakorolt jótékony hatásáért.

Az áfonyáról kimutatták, hogy közvetlenül növeli az antioxidánsszintet a szervezetben.

A kék áfonya rendelkezik a legmagasabb antioxidáns kapacitással az összes népszerű gyümölcs és zöldség közül, úgy tűnik, hogy erre a bogyók flavonoid antioxidánsai vannak a legnagyobb hatással

3. A kék áfonya csökkenti a DNS károsodását, amely segíthet megvédeni az öregedéstől és a ráktól

Az oxidatív DNS károsodás a mindennapi élet elkerülhetetlen része. Állítólag naponta több tízezer alkalommal fordul elő a test minden sejtjében. A DNS-károsodás az egyik oka annak, hogy öregszünk. Ez fontos szerepet játszik olyan betegségek kialakulásában is, mint a rák.

A kék áfonya magas antioxidáns-tartalma képes semlegesíteni a DNS-t károsító szabad gyökök egy részét.

Egy tanulmányban 168 ember ivott 1 liter áfonya- és almalé keveréket naponta. Négy hét elteltével a szabad gyökök okozta oxidatív DNS károsodás 20%-kal csökkent.

Ezek a megállapítások megegyeznek kisebb tanulmányokéval, amelyekben friss vagy porított áfonyát használtak.

Számos tanulmány szerint az áfonya és az áfonyalé csökkenti a DNS károsodását, amely az öregedés és a rák vezető előidézője

4. A kék áfonya megvédi a vér koleszterinjeit a károsodástól

Az oxidatív károsodás nem korlátozódik a sejtekre és a DNS-re. Az is problémás, ha a „rossz” LDL-koleszterin oxidálódik. Valójában a „rossz” LDL-koleszterin oxidációja döntő lépés a szívbetegség folyamatában.

Az áfonyában található antioxidánsok szorosan kapcsolódnak az oxidált LDL csökkent szintjéhez. Ezáltal a kék áfonya nagyon jót tesz a szívnek.

Napi 50 gramm áfonya nyolc hét alatt 27%-kal csökkentette az LDL oxidációját elhízott embereknél.

Egy másik tanulmány megállapította, hogy 75 gramm áfonya főétkezés során történő elfogyasztása jelentősen csökkentette a „rossz” LDL-koleszterin oxidációját.

Az áfonyában található antioxidánsokról kimutatták, hogy csökkentik a szívbetegségek domináns kockázati tényezőjét, megakadályozva a „rossz” LDL-koleszterin oxidatív károsodását

5. A kék áfonya csökkentheti a vérnyomást

Úgy tűnik, hogy a kék áfonya jelentős előnyökkel jár a magas vérnyomásban szenvedők számára, ami a szívbetegségek egyik fő kockázati tényezője.

Egy nyolchetes vizsgálat során magas szívbetegség-kockázatú elhízott emberek 4–6%-os vérnyomáscsökkenést tapasztaltak napi 50 gramm áfonya elfogyasztása után.

Más vizsgálatok hasonló hatásokat figyeltek meg, különösen posztmenopauzás nők esetében.

A rendszeres áfonyabevitel számos tanulmány szerint alacsonyabb vérnyomást eredményez

6. A kék áfonya segíthet megelőzni a szívbetegségeket

Míg a kék áfonya fogyasztása csökkentheti a vérnyomást és az oxidált LDL-koleszterint, fontos szem előtt tartani, hogy ezek kockázati tényezők, nem tényleges betegségek. Sokkal informatívabb lenne tudni, hogy a kék áfonya segít-e megelőzni a valódi bajt, például a szívinfarktust, amely a világ vezető haláloka.

Egy 93600 ápolón végzett vizsgálat során kiderült, hogy a legmagasabb antocianin-bevitel – az áfonya fő antioxidánsa – esetén 32%-kal alacsonyabb volt a szívroham kockázata, mint a legalacsonyabb bevitel esetén. Mivel ez a tanulmány egy megfigyelés volt, nem tudta bizonyítani, hogy egyedül az antocianinok okozták a kockázat csökkenését.

További vizsgálatokra van szükség, mielőtt bármilyen elvárást meg lehetne fogalmazni.

Egyes bizonyítékok azt mutatják, hogy az antocianinokban gazdag gyümölcsök – például az áfonya – fogyasztása a szívroham kockázatának csökkenésével jár

7. A kék áfonya segíthet az agy működésének fenntartásában és a memória javításában

Az oxidatív stressz felgyorsíthatja agy öregedésének folyamatát, negatívan befolyásolva annak működését.

Állatkísérletek szerint az áfonyában található antioxidánsok befolyásolhatják az agy azon területeit, amelyek elengedhetetlenek az intelligencia szempontjából.

Úgy tűnik, hogy az öregedő idegsejtek javát szolgálják, ami a sejtek közti kommunikáció javulásához vezet.

A humán vizsgálatok is ígéretes eredményeket hoztak. E tanulmányok egyikében kilenc idős, enyhe kognitív károsodásban szenvedő felnőtt fogyasztott naponta áfonyalevet. 12 hét után az agyműködés számos markerében javulást tapasztaltak.

Egy hatéves, több mint 16000 idős emberen végzett tanulmány megállapította, hogy az áfonya és az eper hozzájárul a mentális öregedés legfeljebb 2,5 éves késleltetéséhez.

Úgy tűnik, hogy az áfonyában található antioxidánsok segítik az agy működését és késleltetik a mentális hanyatlást

8. A kékáfonyában található antocianinoknak cukorbetegség-gátló hatása lehet

A kék áfonya mérsékelt mennyiségű cukrot biztosít más gyümölcsökhöz képest. Egy csésze 15 gramm cukrot tartalmaz, ami egyenértékű egy kis almával vagy egy nagy naranccsal. Az áfonyában található bioaktív vegyületek azonban felülmúlják a cukor negatív hatásait, amikor a vércukorszint-szabályozásról van szó.

A kutatások szerint az áfonyában található antocianinok jótékony hatással vannak az inzulinérzékenységre és a glükóz anyagcserére. Ezek a cukorbetegség elleni hatások mind az áfonyalé, mind a kivonat esetében jelentkeznek.

Egy 32 elhízott, inzulinrezisztens emberen végzett vizsgálatban naponta két áfonyás turmix jelentős javulást okozott az inzulinérzékenységben.

A jobb inzulinérzékenységnek csökkentenie kell a metabolikus szindróma és a 2-es típusú cukorbetegség kockázatát, amely jelenleg a világ két legnagyobb egészségügyi problémája.

Számos tanulmány bizonyítja, hogy az áfonya antidiabetikus hatású, javítja az inzulinérzékenységet és csökkenti a vércukorszintet

9. A kék áfonya csökkentheti az izmok károsodását a megerőltető testmozgás után

A megerőltető testmozgás izomfájdalomhoz és fáradtsághoz vezethet. Ezt részben az izomszövet helyi gyulladása és az oxidatív stressz okozza.

Az áfonya-kiegészítők csökkenthetik a molekuláris szinten bekövetkező károkat, minimalizálva a fájdalmat és a csökkent izomteljesítményt.

Egy 10 női sportolóval végzett kis vizsgálatban az áfonya felgyorsította az izmok regenerálódását megerőltető lábgyakorlatokat követően.

Egy tanulmány azt sugallja, hogy az áfonya elősegítheti az izmok regenerálódását megerőltető testmozgás után, bár további kutatásokra van szükség

Zárszó

A kék áfonya hihetetlenül egészséges és tápláló. Támogatja a szív egészségét, az agyműködést és a test számos más részét.




Kékáfonyát akarok!

Back to top