Cékla infó

Cékla infó

A cékla 8 lenyűgöző egészségügyi előnye

Az alábbiakban az interneten közzétett tudományos kísérletekkel és vizsgálati eredményekkel alátámasztott megállapítások találhatók, azonban ezek nem a termékeink vizsgálatából levont következtetések.

A cékla népszerű gyökérzöldség, amelyet a világ számos konyháján használnak. A cékla nélkülözhetetlen vitaminokat, ásványi anyagokat és növényi összetevőket tartalmaz, amelyek közül néhány gyógyhatású. Ráadásul finom és könnyen beilleszthető az étrendbe.

1. Sok tápanyag, kevés kalória

A cékla lenyűgöző táplálkozási profillal büszkélkedhet. Alacsony a kalória-, ugyanakkor magas az értékes vitamin- és ásványianyag-tartalma. Valójában tartalmaz szinte minden szükséges vitamint és ásványi anyagot.

Itt egy áttekintés a tápanyagokról, amelyek 100 gramm főtt céklában találhatók:

  • Kalória: 44 kcal
  • Fehérje: 1,7 gramm
  • Zsír: 0,2 gramm
  • Rost: 2 gramm
  • C-vitamin: az RDI 6%-a
  • Folát: az RDI 20%-a
  • B6-vitamin: az RDI 3%-a
  • Magnézium: az RDI 6%-a
  • Kálium: az RDI 9%-a
  • Foszfor: az RDI 4%-a
  • Mangán: az RDI 16%-a
  • Vas: az RDI 4%-a

A cékla szervetlen nitrátokat és pigmenteket is tartalmaz, mindkettő növényi vegyület, amely számos egészségügyi előnnyel jár.

A cékla vitaminokkal és ásványi anyagokkal telített, alacsony a kalória- és zsírtartalma, szervetlen nitrátokat és pigmenteket is tartalmaz, amelyeknek számos egészségügyi előnnyel bírnak

2. Segíthet a vérnyomás szinten tartásában

A szívbetegségek, beleértve a szívrohamokat, a szívelégtelenséget és az agyvérzést, az egyik vezető halálok világszerte. Ezen állapotok kialakulásában a magas vérnyomás az egyik vezető rizikófaktor.

Tanulmányok kimutatták, hogy a cékla mindössze néhány óra alatt jelentősen, akár 4–10 Hgmm-rel csökkentheti a vérnyomást. Úgy tűnik, hogy a hatása a diasztolésnál nagyobb a szisztolés, vagyis a szív összehúzódásakor jelentkező vérnyomásra. A nyers cékla hatása erősebb lehet, mint a főtt cékláé.

Ezek a vérnyomáscsökkentő hatások valószínűleg a cékla magas nitrátkoncentrációjának köszönhetők. A szervezetben az étkezési nitrátok nitrogén-oxiddá alakulnak, amely molekula tágítja az ereket, ami által csökken a vérnyomás. Az étrendi nitrát elfogyasztása után a vér nitrátszintje körülbelül hat órán át magas marad, ezért a cékla csak ideiglenesen befolyásolja a vérnyomást. A vérnyomás hosszútávú csökkenéséhez rendszeres fogyasztásra van szükség.

A cékla magas koncentrációban tartalmaz nitrátokat, amelyek vérnyomáscsökkentő hatásúak, ez csökkentheti a szívroham, a szívelégtelenség és a stroke kockázatát

3. Javíthatja a sportteljesítményt

Számos tanulmány szerint az étrendi nitrátok növelhetik a sportteljesítményt, emiatt a céklát gyakran fogyasztják a sportolók. Úgy tűnik, hogy a nitrátok befolyásolják a fizikai teljesítményt azáltal, hogy javítják a mitokondriumok hatékonyságát, amelyek felelősek a sejtek energiatermeléséért.

Két, 7, illetve 8 férfi bevonásával készült tanulmányban, napi 500 ml céklalé hat napon át történő fogyasztása – nagy intenzitású edzés során – 15–25%-kal nyújtotta meg a kimerültségig eltelt időt, ami 1–2%-os javulást jelent az általános teljesítményben. A cékla fogyasztása akár 20%-kal növelheti az oxigénfelhasználást, ezáltal is javítva a sportteljesítményt.

Egy kis, 9 kerékpáros versenyző részvételével végzett tanulmány megvizsgálta 500 ml céklalé hatását a kerékpáros időfutam teljesítményére 4 és 16 km táv megtétele esetén. A céklalé fogyasztása 2,8%-kal javította a teljesítményt a 4 km-es és 2,7%-kal a 16 km-es időmérőn.

Fontos megjegyezni, hogy a vér nitrátszintje 2–3 órán belül tetőzik. Ezért a lehetőségek maximalizálása érdekében legjobb a céklát 2-3 órával edzés vagy verseny előtt elfogyasztani.

A cékla fogyasztása javíthatja a sportteljesítményt az oxigénfelhasználás és a kimerülésig eltelt idő növelésével, hatásának a maximalizálása érdekében a céklát 2-3 órával az edzés vagy a verseny előtt kell elfogyasztani

4. Segíthet a gyulladás leküzdésében

A krónikus gyulladás számos betegséghez kapcsolódik, például az elhízáshoz, szívbetegségekhez, májbetegségekhez és a rákhoz. A cékla betalain pigmenteket tartalmaz, amelyek potenciálisan számos gyulladáscsökkentő tulajdonsággal rendelkeznek. Ezzel kapcsolatban a legtöbb kutatást patkányokon végezték.

A céklaléről és a cékla-kivonatról kimutatták, hogy csökkentik a vesegyulladást patkányokban, amiket olyan toxikus vegyi anyagokkal injekcióztak, amelyekről ismert, hogy súlyos sérülést okoznak.

Egy osteoarthritisben szenvedő emberen végzett tanulmány kimutatta, hogy a betalain-tartalmú cékla-kivonat kapszulák csökkentették az állapothoz kapcsolódó fájdalmat és egyéb kellemetlenségeket.

Míg ezek a tanulmányok azt sugallják, hogy a céklának gyulladáscsökkentő hatása van, emberi vizsgálatokra van szükség annak megállapításához, hogy a cékla valóban használható-e a gyulladás csökkentésére.

A céklának számos gyulladáscsökkentő hatása lehet, ennek az elméletnek a megerősítéséhez azonban további – embereken végzett – kutatások szükségesek

5. Javíthatja az emésztőrendszer egészségét

Az étrend az egészséges táplálkozás fontos eleme. A cékla számos egészségügyi előnyhöz köthető, beleértve az emésztés javulását is.

Egy csésze cékla 3,4 gramm rostot tartalmaz, tehát a cékla jó rostforrás.

A rostot a szervezet nem emészti meg, az egyenesen a vastagbélbe jut, ahol vagy táplálja a hasznos bélbaktériumokat, vagy a széklettel távozik. Ez hozzájárulhat az emésztés egészségéhez és meggátolhatja az emésztési problémák kialakulását, például a székrekedést és a bélgyulladást.

Ezenkívül a rostot a krónikus betegségek, köztük a vastagbélrák, a szívbetegségek és a 2-es típusú cukorbetegség kockázatának csökkentéséhez is kötik.

A cékla jó rostforrás, amely előnyös az emésztőrendszer egészségének szempontjából, valamint csökkenti számos krónikus egészségi állapot kockázatát

6. Segíthet az agy egészségének támogatásában

A mentális és kognitív funkció az életkor előrehaladtával természetes módon csökken. Egyesek számára ez a csökkenés jelentős és olyan állapotokat eredményezhet, mint a demencia. A véráramlás és az agy oxigénellátásának csökkenése hozzájárulhat ehhez a csökkenéshez.

Érdekes módon a céklában található nitrátok javíthatják a mentális és kognitív funkciókat azáltal, hogy elősegítik az erek tágulását és ezáltal növelik az agy vérellátását.

A cékláról kimutatták, hogy kiemelten javítja az agy homloklebenyének véráramlását, amely – többek között – a gondolkodásért felelős, mint például a döntéshozatal és a munkamemória. Egy számítógépes kognitív funkcióteszt során az egyszerű reakcióidő 4%-kal gyorsabb volt azoknál, akik két héten keresztül napi 250 ml céklalevet fogyasztottak, szemben a placebó csoporttal.

Az azonban továbbra is várat magára, hogy a céklát klinikai körülmények között lehet-e használni az agy működésének javítása és a demencia kockázatának csökkentése érdekében.

A cékla nitrátokat tartalmaz, amelyek hozzájárulhatnak az agy véráramlásának növeléséhez, a kognitív funkciók javításához és esetleg csökkenthetik a demencia kockázatát, ezen a területen azonban további kutatásokra van szükség

7. Lehet néhány rákellenes tulajdonsága

A rák súlyos és potenciálisan halálos kimenetelű betegség, amelyet a sejtek kontrollálatlan növekedése jellemez. A cékla antioxidáns tartalma és gyulladáscsökkentő jellege felkeltette az érdeklődést a rák megelőzésére való képessége iránt. A jelenlegi bizonyítékok azonban meglehetősen korlátozottak.

A céklakivonatról kimutatták, hogy csökkenti az állatokban a tumorsejtek osztódását és növekedését. Egy kémcsőben végzett tanulmány emberi sejtek segítségével azt találta, hogy a magas betalain pigment tartalmú cékla-kivonat csökkentette a prosztata és az emlőrák sejtjeinek növekedését.

Fontos megjegyezni, hogy ezeket a vizsgálatokat izolált emberi sejteken és patkányokon végezték. További kutatásokra van szükség annak megállapításához, hogy az élő embereknél hasonló hatások tapasztalhatók-e.

Elszigetelt emberi sejteken és patkányokon végzett vizsgálatok kimutatták, hogy a céklában lévő pigmentek hozzájárulhatnak a rákos sejtek növekedésének csökkentéséhez

8. Segíthet a fogyásban

A céklának számos táplálkozási tulajdonsága van, amelyek jó hatással lehetnek a fogyásra.

Először is, a cékla alacsony kalória- és magas víztartalmú. Az alacsony kalóriatartalmú ételek, mint például a gyümölcsök és zöldségek bevitelének növelése súlyvesztéssel jár. Továbbá, alacsony kalóriatartalma ellenére, a cékla mérsékelt mennyiségű fehérjét és rostot tartalmaz. Ezek fontos tápanyagok az egészséges testsúly eléréséhez és fenntartásához.

A céklában lévő rostok hozzájárulhatnak a fogyás elősegítéséhez azáltal, hogy csökkentik az étvágyat és elősegítik a teltségérzetet, ezáltal csökkentve a teljes kalóriabevitel mennyiségét.

Bár egyetlen tanulmány sem tesztelte közvetlenül a cékla testsúlyra gyakorolt hatását, valószínű, hogy a cékla hozzáadása az étrendhez elősegítheti a fogyást.

A céklának magas a víz- és alacsony a kalóriatartalma, mindkét tulajdonság előnyös a fogyás szempontjából

Zárszó

A cékla lenyűgöző egészségügyi előnyökkel jár, nem is beszélve arról, hogy alacsony a kalóriatartalma és remek tápanyagforrás, beleértve a rostot, a folátot és a C-vitamint.

A cékla nitrátokat és pigmenteket is tartalmaz, amelyek segíthetnek a vérnyomás csökkentésében és a sportteljesítmény javításában.




Céklát akarok!

Back to top