shop@biomenu.hu     +36 30 2492358 (munkanapokon 09:00-17:00)

Ashwagandha

Ashwagandha

Az ashwagandha 12 bizonyított egészségügyi előnye

Az alábbiakban az interneten közzétett tudományos kísérletekkel és vizsgálati eredményekkel alátámasztott megállapítások találhatók.

Az ashwagandha egy hihetetlenül egészséges gyógynövény.

„Adaptogénnek” minősül, ami azt jelenti, hogy segíthet a szervezet stressz-kezelésében.

Az ashwagandha mindenféle egyéb előnyöket is nyújt a testnek és az agynak. Például csökkentheti a vércukor- és kortizolszintet, fokozhatja az agy működését és segíthet a szorongás és a depresszió tüneteinek leküzdésében.

1. Ősi gyógynövény

Az ashwagandha az ájurvéda egyik legjelentősebb gyógynövénye. Több, mint 3000 éve használják a stressz enyhítésére, az energiaszint növelésére és a koncentráció javítására.

Az „ashwagandha” szanszkritül „a ló szaga”, amely az egyedi szagára és az erőnövelő képességére utal. A botanikus neve withania somnifera. Több más néven is ismert, például „indiai ginzeng” vagy „téli cseresznye”.

Az ashwagandha egy kis cserje sárga virágokkal, amely Indiában és Észak-Afrikában őshonos. A növény gyökéréből vagy leveleiből származó kivonatot vagy port különböző kezelésekre használják.

Számos egészségügyi előnye abból fakad, hogy magas koncentrációban tartalmaz vitanolidot, amelyről kimutatták, hogy a gyulladás és a tumor növekedése ellen küzd.

Az ashwagandha az indiai ájurvédikus orvostudomány kiemelkedő gyógynövénye, amely egészségügyi előnyei miatt népszerű táplálékkiegészítővé vált

Nagyításhoz klikk a képre

2. Csökkenti a vércukorszintet

Számos tanulmányban kimutatták, hogy az ashwagandha csökkenti a vércukorszintet. Egy laboratóriumi vizsgálat megállapította, hogy az izomsejtekben fokozta az inzulinkiválasztást és javította az inzulinérzékenységet. Számos vizsgálat megerősítette azon képességét, hogy csökkenti a vércukorszintet az egészséges és a cukorbeteg embereknél is.

Ezen túlmenően, egy négy hetes, skizofréniával kapcsolatos vizsgálatban az ashwagandha-val kezeltek átlagosan 13,5 mg/dl vércukorszint-csökkenést mutattak ki éhgyomorra, szemben a placebót kapó 4,5 mg/dl-rel. Ráadásul, egy 2-es típusú cukorbetegségben szenvedő 6 fős csoporton végzett vizsgálatban 30 napon át ashwagandha-t használva jobban csökkent az éhgyomorra mért vércukorszint, mint orális diabéteszes gyógyszerekkel.

Az ashwagandha csökkentheti a vércukorszintet az inzulinkiválasztásra és az érzékenységre gyakorolt hatásai révén

3. Rákellenes tulajdonságokkal bír

Állati és laboratóriumi vizsgálatok azt mutatták, hogy az ashwagandha apoptózist idéz elő, ami a rákos sejtek programozott pusztulása.

Az új rákos sejtek növekedését számos módon akadályozza. Először is úgy gondolják, hogy az ashwagandha reaktív oxigénfajtákat (ROS) hoz létre, amelyek toxikusak a rákos sejtekre, de a normális sejtekre nem. Másodszor, a rákos sejtek kevésbé lehetnek ellenállók az apoptózissal szemben.

Az állatkísérletek arra utalnak, hogy segíthet a rák számos típusának kezelésében, beleértve a mell-, tüdő-, vastagbél-, agy- és petefészekrákot is. Az egyik kísérletben – amelyet petefészek-daganatos egereken végeztek – az ashwagandha önmagában vagy rákellenes gyógyszerrel kombinálva 70-80%-kal csökkentette a tumor növekedését. A kezelés megakadályozta a rák más szervekre történő átterjedését is.

Annak ellenére, hogy ilyen vizsgálatokat embereken még nem végeztek, a kutatás eddig biztató.

Állati- és laboratóriumi vizsgálatok kimutatták, hogy az ashwagandha elősegíti a tumorsejtek pusztulását és hatékony lehet a rák különféle típusai ellen

4. Csökkenti a kortizolszintet

A kortizol „stresszhormon” néven ismert, mivel a mellékvesék a stresszre adott válaszként szabadítják fel, valamint akkor, amikor a vércukorszint túl alacsony.

Sajnos bizonyos esetekben a kortizol szintje krónikusan megemelkedhet, ami magas vércukorszinthez és a zsír tárolásának megnövekedéséhez vezethet.

Vizsgálatok kimutatták, hogy az ashwagandha segíthet csökkenteni a kortizolszintet. Egy krónikusan stresszes felnőtteken végzett vizsgálatban azoknál, akiket ashwagandával kezeltek, szignifikánsan nagyobb mértékben csökkent a kortizol szintje a kontroll csoporthoz képest. A legmagasabb adagot szedőknél átlagosan 30%-kal.

Az ashwagandha étrend-kiegészítők segíthetnek csökkenteni a kortizol szintjét krónikusan stresszes egyénekben

Nagyításhoz klikk a képre

5. Segíthet a stressz és a szorongás csökkentésében

Az ashwagandha leginkább talán a stressz csökkentésére való képességéről ismert.

A kutatók arról számoltak be, hogy az idegrendszer kémiai jelzésének szabályozásával blokkolta a patkányok agyában lévő stresszútvonalat.

Számos kontrollált humán vizsgálat kimutatta, hogy a stressz és szorongásos zavarok esetén is hatékonyan csökkentheti a tüneteket. Egy 64 krónikus stresszben szenvedő emberen végzett 60 napos vizsgálatban az ashwagandha-t szedő csoportban a szorongás és az álmatlanság 69%-os átlagos csökkenését jegyezték fel, míg a placebo csoportban ez 11% volt. Egy másik hat hetes vizsgálatban az ashwagandha-t szedő emberek 88%-a számolt be a szorongás csökkenéséről, szemben a placebót szedők 50%-ával.

Az ashwagandha bizonyítottan csökkenti a stresszt és a szorongást mind az állati, mind az emberi kísérletek esetében

6. Csökkenti a depresszió tüneteit

Bár nem tanulmányozták alaposan, néhány tanulmány szerint az ashwagandha segíthet a depresszió enyhítésében.

Egy kontrollált 60 napos vizsgálatban, 64 stresszes felnőttnél, akik naponta 600 mg magas koncentrációjú ashwagandha kivonatot szedtek, a súlyos depresszió 79%-kal csökkent, míg a placebo csoport 10%-os növekedést mutatott. Ennek a vizsgálatnak azonban csak az egyik résztvevője volt depressziós. Ezért az eredmények relevanciája nem egyértelmű.

A rendelkezésre álló korlátozott kutatások arra utalnak, hogy az ashwagandha segíthet a depresszió csökkentésében

7. Növelheti a tesztoszteronszintet és a férfiak termékenységét

Az ashwagandha kiegészítők hatással lehetnek a tesztoszteronszintre és a reproduktív egészségre.

Az egyik 75 meddő férfival végzett vizsgálatban az ashwagandha-val kezelt csoport fokozott spermaszámot és mozgékonyságot mutatott. Ráadásul a kezelés a tesztoszteronszint jelentős növekedéséhez vezetett. A kutatók azt is jelentették, hogy a gyógynövényt szedő csoport vérében antioxidáns szintje nőtt.

Egy másik vizsgálatban az ashwagandha-t stressz miatt szedő férfiaknál magasabb antioxidáns szint és jobb spermiumminőség volt tapasztalható. Három hónapos kezelés után a férfiak partnereinek 14%-a teherbe esett.

Az ashwagandha segít növelni a tesztoszteron szintet és jelentősen javítja a sperma minőségét és a férfiak termékenységét

8. Növelheti az izomtömeget és -erőt

Kutatások kimutatták, hogy az ashwagandha tökéletesítheti a testfelépítést és növelheti a testi erőt.

Egy olyan tanulmány szerint, amely az ashwagandha biztonságos és hatékony adagolását vizsgálta, az egészséges férfiak, akik naponta 750-1250 mg porított ashwagandha gyökeret fogyasztottak, 30 nap elteltével izomerő növekedést értek el.

Egy másik tanulmányban az ashwagandha-t szedők jelentősen nagyobb növekedést értek el az izmok erejében és méretében. Valamint több, mint kétszeresére növelték a testzsír százalékos csökkenését a placebo csoporthoz képest.

Ashwagandha bizonyítottan növeli az izomtömeget, csökkenti a testzsírt és növeli a férfiak erejét

9. Csökkenti a gyulladást

Számos állatkísérlet kimutatta, hogy az ashwagandha segít csökkenteni a gyulladást.

Embereken végzett vizsgálatok azt mutatták, hogy növeli a természetes gyilkos sejtek aktivitását, vagyis az immunsejtekét, amelyek a fertőzés elleni küzdelmet és az egészség fenntartását segítik.

Kimutatták továbbá, hogy csökkenti a gyulladás markereit, mint például a C-reaktív fehérjét (CRP). Ez a marker kapcsolódik a szívbetegségek fokozott kockázatához. Egy ellenőrzött vizsgálatban a napi 250 mg-os standardizált ashwagandha-kivonattal kezelt csoport átlagosan 36%-os CRP csökkenést mutatott, szemben a placebo csoport 6%-os csökkenésével.

Az ashwagandha bizonyítottan növeli a természetes gyilkos sejtaktivitást és csökkenti a gyulladás markereit

10. Csökkenti a koleszterin- és a trigliceridszintet

A gyulladáscsökkentő hatásai mellett az ashwagandha a koleszterin- és trigliceridszint csökkentésével segíthet a szív egészségének javításában.

Az állatkísérletek azt mutatták, hogy jelentősen csökkenti ezeket a vérzsírokat. Egy patkányon végzett vizsgálat azt mutatta, hogy az összes koleszterin szintjét 53%-kal, a trigliceridekét közel 45%-kal csökkentette.

Míg az ellenőrzött humán kísérletek kevésbé drámai eredményeket mutattak, megfigyeltek néhány lenyűgöző javulást ezekben a markerekben. A krónikusan stresszes felnőtteknél végzett 60 napos vizsgálatban a legmagasabb dózisú standardizált ashwagandha-kivonatot szedő csoportnál átlagosan 17%-kal csökkent a „rossz” LDL-koleszterin- és 11%-kal a trigliceridszint.

Az ashwagandha segíthet mérsékelni a szívbetegségek kockázatát a koleszterin- és a trigliceridszint csökkentésével

11. Javíthatja az agyi funkciót, beleértve a memóriát is

A laboratóriumi és az állatkísérletek arra utalnak, hogy az ashwagandha csökkentheti a sérülések vagy betegségek által okozott memória- és agyfunkciós problémákat.

A kutatások kimutatták, hogy elősegíti az antioxidáns aktivitást, amely megvédi az idegsejteket a káros szabadgyököktől.

Az egyik vizsgálatban az ashwaganda-val kezelt epilepsziás patkányokban majdnem teljes mértékben megszűnt a térbeli memória károsodása. Ezt valószínűleg az oxidatív stressz csökkentése okozza.

Bár az ashwagandha-t az ájurvédikus gyakorlatban hagyományosan emlékezőképesség fokozására használták, ezen a területen csak kis mennyiségű emberi kutatás történt.

Egy kontrollált vizsgálatban az egészséges férfiaknál, akik naponta 500 mg standardizált kivonatot vittek be, jelentősen javult a reakcióidő és a teljesítmény, azokhoz a férfiakhoz képest, akik placebót kaptak.

Egy másik nyolchetes vizsgálat 50 felnőtt esetében azt mutatta, hogy napi kétszer 300 mg ashwagandha gyökérkivonat jelentősen javította az általános memóriát, a feladatmegoldó képességet és a koncentrációt.

Az ashwagandha javíthatja az agy működését, a memóriát, a reakcióidőt és a feladatmegoldó képességet

12. Az ashwagandha a legtöbb ember számára biztonságos és széles körben elérhető

Az ashwagandha biztonságos kiegészítő a legtöbb ember számára. Bizonyos egyéneknek azonban nem szabad fogyasztaniuk, beleértve a terhes és szoptató nőket.

Az autoimmun betegségekben szenvedőknek is el kell kerülniük az ashwagandha-t, hacsak az orvos nem engedélyezi. Ez magában foglalja a rheumatoid arthritis, a lupus, a hashimoto tirroiditis és az 1-es típusú cukorbetegségben szenvedőket.

Továbbá a pajzsmirigy-betegség kezelésére szánt gyógyszereket fogyasztóknak óvatosnak kell lenniük az ashwagandha szedése során, mivel ez egyes embereknél fokozhatja a pajzsmirigy hormontermelését.

Az ashwagandha csökkentheti a vércukorszintet és a vérnyomást is, így szükség lehet a gyógyszerek adagolásának módosítására.

Az ashwagandha javasolt adagja a kiegészítő típusától függ. A kivonatok hatékonyabbak, mint a nyers ashwagandha gyökér- vagy levélpor. Ne feledje, hogy kövesse a címkén szereplő utasításokat.

A standardizált gyökérkivonatot általában 500 mg-os kapszulákban alkalmazzák naponta egyszer vagy kétszer.

Bár az ashwagandha a legtöbb ember számára biztonságos, bizonyos személyek nem használhatják, hacsak az orvos nem engedélyezi. A standardizált gyökérkivonatot naponta egyszer vagy kétszer 500 mg-os kapszulában vagy por formájában, folyadékba keverve kell fogyasztani.

Zárszó

Az ashwagandha egy hagyományos gyógynövény, többszörös egészségügyi előnyökkel.

Csökkentheti a szorongást és a stresszt, segíthet a depresszió elleni küzdelemben, növelheti a férfiaknál a termékenységet és a tesztoszteronszintet és az agyi funkciókat.

Az ashwagandha kiegészítése egyszerű és hatékony módja lehet az egészség és az életminőség javításának.




Ashwagandhát akarok!

Másról is olvasnék!

Back to top